Deel dit artikel
-

Apps raken langzaam uit de gratie, web wint

Consumenten gaan steeds vaker het online nieuws via het web volgen. ‘Zwevende kiezers’ neigen naar het web, terwijl verstokte appgebruikers niet switchen.

Het Amerikaanse onderzoeksinstituut Pew Research onderzocht onder een kleine tienduizend respondenten hoe hun nieuwsconsumptie zich afgelopen jaar ontwikkelde. De eerste conclusie is, dat mensen op tablets langere verhalen daadwerkelijk uitlezen (69 procent) en op telefoons niet. Tweede is dat apps zachtjesaan uit de gratie raken.

Een jaar geleden las veertig procent van de respondenten het online nieuws via een web. Nu is dat zestig procent, de helft meer dan een jaar geleden. Het aantal twijfelaars daarentegen halveerde. Deze groep, die de ene keer een nieuwsapplicatie gebruikt en de andere keer een website, kromp van 31 naar procent zestien procent.

Pew Research keek ook waar en hoe laat nieuws doorgaans wordt geconsumeerd. Het mobiele karakter van de dragers zorgt ervoor dat mensen altijd en overal nieuws kunnen lezen en kijken. Het verrassende echter, is dat dat niet gebeurt. De meeste nieuwsconsumenten nemen het dagelijks nieuws thuis na vijf uur pas tot zich.

Foto: Alex Barth (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Martin Gandar

This is rather a small part of a much larger debate about the future of mobile and multi-channel interaction. There is significant debate about whether apps on mobile devices will be more popular for content consumption because they are focussed and efficient and currently the user experience is better or whether in the long run the mobile web with a generic open browser that runs on everything will win out. Either way the mobile internet will be the most popular way to consume news. The findings here are not so surprising. Most people aren’t allowed to put their feet up at work and read the news ! Most people find it easier to read longer articles and detailed content on a larger tablet than a small smartphone.
I work a lot from home and have constant news updates and I think that’s a trend that we can expect to see grow. In the future you can expect to move seamlessly from desktop device to smartphone or tablet and then onto TV picking up where you left off watching or reading a story on another device. Apps will also be running on everything!

Erwin Boogert

Dank Martin voor je reactie. Natuurlijk is Service2media voor zo veel mogelijk apps, dat je het bestaansrecht van het bedrijf.

Toch en juist daarom de vraag waarom – naar jouw idee of ervaring – tabletgebruikers op zo’n grote schaal en redelijk snel naar het web grijpen voor nieuws. Raken nieuwssites geoptimaliseerd voor mobiele dragers? Raken apps zinloos voor het basale doel ‘nieuws overbrengen?

Thijs van Schadewijk

Het onderzoek wijst enkele trends aan in de US die hier mee te maken kunnen hebben: meer non iPad tablets waarbij het vooral gaat om de Kindle Fire en adoptie van tablets bij een veel bredere groep dan early adopters dan voorheen.

Het is goed mogelijk dat het aanbod van apps op andere tablets dan iPad beperkter is en dat daarom op die devices naar de browser gegrepen moet worden.

Belangrijker lijkt me echter dat minder savy users minder snel apps downloaden en er meer gemarket moet worden om hen “aan de app” te krijgen. Hierin gaan de smart banners van iOS6 op de iPad veel betekenen en meer traffic van web naar app brengen.

Tot slot denk ik dat de kwaliteit van nieuws apps een rol speelt. Weinig nieuws apps voegen echt waarde toe aan de user experience ten opzichte van websites. Wanneer je een app maakt heeft het weinig zin slechts een native wrapper om je site te bouwen. Wellicht zijn consumenten uitgekeken op dergelijke apps. Wanneer je een app ontwikkelt moet je echt waarde toevoegen ten opzichte van web. Best practice voor nieuws: The Guardian app.

Jaap Groenendijk

Op alle punten eens met Thijs hierboven. Zeker de landelijke dagbladen en de grotere opiniebladen zullen ‘rijkere’ apps zoals die van de Guardian moeten maken; apps waarvoor je graag betaald. Zo niet, dan vrees ik niet alleen voor het voortbestaan van een aantal van hen, maar ook voor goede en (min of meer) objectieve verslaggeving voor ons allemaal. Dan zal de goegemeente het nieuws gaan halen van websites die geen journalisten op de loonlijst hebben staan.

Koen Paquay

Als we het hebben over Best Pratice dan kan de Webapp van The Financial Times ook zeker niet ontbreken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond