Deel dit artikel
-

‘Apps als voorbeeld voor prijsbeleid e-boeken’

Uitgevers van digitale boeken moeten een voorbeeld nemen aan exploitanten van mobiele apps. Ze moeten veel lagere prijzen gaan hanteren om de markt voor digitale boeken op gang te krijgen.

Dat zegt de Duitse auteur Johnny Haeusler. Half december publiceerde hij zijn e-boek ‘I live by the river’ met korte verhalen. Tegen een prijs van 99 eurocent wist hij in een maand tijd drieduizend boeken te slijten. Lezers geven het boek een 4,5 op een schaal van vijf.

‘De e-boekmarkt komt niet op gang als er vanuit de prijs geen impuls is. Consumenten willen nu eenmaal eerst het terrein verkennen voordat ze echt de portemonnee trekken’. Haeusler stelt in een interview dat de markt voor mobiele apps op vergelijkbare wijze groeide. Apps waren eerst gratis. Nu betaalt men moeiteloos een euro voor een app.

‘De markt voor digitale boeken komt echt niet op gang als een boek 25 euro kost. Die koopklik is te pijnlijk.’

De auteur ziet de lage prijs als een marketinginstrument. Hoe die prijs op termijn omhoog moet, weet hij nog niet.

Alhoewel de Duitser zijn boek in eigen beheer uitgaf, via het selfpublishingsysteem van Amazon.de, geeft hij ruiterlijk toe een uitgever nodig te hebben. Die moet, bij volgende titels, zaken als techniek, pr en marketing, voor zijn rekening gaan nemen. Voor zijn eerste titel kon Haeusler gebruik maken van zijn bereik op Twitter en met zijn tien jaar oude blog.

Haeusler is van huis uit ondernemer die zich beweegt op het terrein van digitaal uitgeven. Hij richtte in Duitsland het eerste advertentienetwerk voor weblogs op en stond aan de wieg van het jaarlijkse re:publicacongres.

Deel dit bericht

1 Reacties

Stefan Smit

Goed punt, dat de prijs omlaag moet. Al denk ik wel dat het model van 0,99 dollarcent te laag is. Maar 25 dollar is zeker te hoog. Het is ten slotte geen hard cover. Al zijn toch veel boeken standaard al goedkoper dat dit (7-15 euro). Een gezond verschil tussen digitaal (goedkoper) en papier (iets duurder), zou best een goed kunnen werken denk ik.

Wel typisch dat hij ruiterlijk toegeeft toch een uitgever nodig te hebben, zodat deze zaken als techniek, pr en marketing voor zijn rekening kan nemen. Is hij dan toch niet tevreden over zijn prijsstelling? Of verkocht hij alleen in de eerste maand goed?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond