‘AR-bril Apple biedt nieuwe mogelijkheden voor showrooming’

De aanstaande AR-bril van Apple zou wel eens tot een tot een nieuwe vorm van showrooming kunnen leiden. Via de brillenglazen kun je informatie opvragen over producten die je in de winkel ziet en een paar geëtaleerde schoenen kun je virtueel in een andere kleur beleven. Wim La Haye schetste zojuist een toekomstbeeld van de retail op E-Commerce Live! in de Beurs van Berlage.
Wim La Haye van Bluebird Day is voorzitter van de expertgroep Direct to Consumer vanuit ShoppingTomorrow, het onderzoeksplatform van Thuiswinkel.org. In dat kader schreef hij in een tijdelijk uitverkocht boek over de uitdagende toekomst van de Nederlandse retail.
Meer dan 20 gezaghebbende ondernemers, wetenschappers en visionairs hebben eraan meegewerkt. Zij brachten de belangrijkste trends in kaart die ons retaillandschap de komende jaren vormgeven.
In zijn presentatie wees La Haye onder meer op de groeiende groep 65-plussers, ook wel Silver Surfers genoemd, die bijna een kwart van de retailomzet voor hun rekening gaan nemen.
De tieners van nu (GenZ of Zoomers) zijn de jonge ouders van 2030. Samen met de millennials beslaan de Zoomers 42 procent van de Nederlandse bevolking in 2030, blijkt uit cijfers van het CBS. Technologie speelt in het leven van al deze generaties een steeds grotere rol bij het doen van aankopen.
La Haye ziet twee soorten klanten: de wij-klant is bezig met het maatschappelijke belang. Hij of zij heeft oog voor de mogelijke gevolgen op het milieu van de aankopen die hij doet. Hij koopt waar mogelijk duurzame en lokale producten, die onder goede arbeidsomstandigheden zijn geproduceerd. Voor de ik-klant is instant gratification de norm. Zelfs same day delivery is – door de opkomst van flitsbezorgers zoals Flink en Gorillas – niet goed genoeg meer. Beide groepen zullen bediend moeten worden.
Flitsbezorging zal in 2030 mogelijk zijn voor veel meer dan alleen boodschappen. Ook voor het missen van een fysieke ervaring komen steeds meer oplossingen, zoals augmented reality. “2030 is dichterbij dan we denken.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond