Deel dit artikel
-

Assortiment webwinkels wereldwijd steeds breder

Webwinkels nemen steeds meer producten op in hun schappen en worden daardoor steeds vollediger. De snelstgroeiende productgroepen wereldwijd zijn Doe-Het-Zelf, Speelgoed, FMCG, Fashion en Health & Beauty. De ‘gewone’ dingen, niet meer overwegend reizen en elektronica.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van dataleverancier Icecat, een bedrijf uit Nieuwegein dat in de meeste landen ter wereld webwinkels en vergelijkers van productinformatie voorziet. Fabrikanten betalen voor opname van hun informatie in de database, e-commercebedrijven nemen het gratis af.

De kwartaalcijfers omvatten geen financiële gegevens van shops, maar vertellen iets over hoeveel productdata webshops, veilingen en vergelijkers opvroegen. Dat zegt weer iets over consumenteninteresse en -intenties.

“E-tailers willen dat hun hele portfolio goed omschreven is”, licht directeur Martijn Hoogeveen toe.

Icecat voorziet nu vierduizend e-commerceplatforms van data. Het aantal merken dat daar zijn productinformatie ziet verschijnen, nam afgelopen jaar met 22 procent toe tot 13.148, verdeeld over drieduizend categorieën (+33%). Algemeen gesproken stelt Hoogeveen dat het online verkoopkanaal nog steeds met dubbele cijfers groeit.

De grootste groei is al langer te zien bij hele ‘gewone’ productgroepen, zoals Doe-het-Zelf, verlichting, kantoorartikelen, FMCG (supermarktspullen), mode en verzorging.

Ook de lijst met snelst groeiende merken onderschrijft dat beeld:

Foto: Marcin Kargol (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond