Audio grootste groeier Europese online reclame

Adverteerders gaven in Europa voor 700 miljoen euro uit aan digitale reclame bij radiozenders en podcasts. Dat is 51 procent meer dan het jaar ervoor.
Audio is daarmee de grootste groeier in het Europese digitale reclamelandschap. Dat laten nieuwe cijfers van IAB Europe zien, in Nederland vertegenwoordigt in VIA Nederland.
Naast radio en podcasts tellen ook de media-investeringen in streaming diensten en voice assistanten mee.
Het is voor het eerst dat IAB Europe op internationale schaal in beeld brengt hoeveel geld adverteerders in digitale audio investeren in online publiek te bereiken.
Dit is nog vrij nieuw gebied voor online marketeers, omdat metingen van effect en rendement zich nog moet uitkristalliseren. In deze fase zijn de first movers nog aan zet. Om de eerste ervaringen op te doen, betalen ze niet de hoofdprijs. Audio op zich is niet helemaal nieuws, want: radio, maar de vorm en de retourpaden zijn wezenlijk anders.
In Nederland stegen de investeringen im digitale audio in 2021 met 77 procent naar 24 miljoen euro. Dat zijn de bestedingen waar de IAB’s AdEx Benchmark wel zicht op kon krijgen. Niet alle uitgevers en exploitanten delen hun cijfers.
In vergelijking met video is audio een kleintje. De uitgaven aan digitale video stegen vorig jaar met 46 procent tot 18,5 miljard euro.
Foto: Sascha Kohlmann (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond