Deel dit artikel
-

Australië kritisch over Google-overname Fitbit

Een Australische toezichthouder vreest dat Google te veel klantdata krijgt wanneer het Fitbit overneemt. Dat zou de markt voor digitale gezondheidstoepassingen en de advertentiemarkt kunnen schaden.

Dat stelt Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) in een eerste publiek geuite mening over de voorgenomen overname. De ACCC komt op 13 augustus met zijn formele standpunt, maar laat zich nu al kritisch uit. Mogelijk ook om de Europese toezichthouders een signaal te geven. Die zouden in de loop van juli hun oordeel geven over de voorgenomen transactie.

Toezichthouders wereldwijd kijken of Google niet te veel marktmacht krijgt als via de polsen van de miljoenen Fitbit-klanten een continue datastroom ontvangt. De horloges en fitnesstrackers kennen letterlijk iedere hartslag en de locatie van hun dragers.

Op het gebied van datadiensten zou Google hiermee zijn huidige positie bevestigen en aanzienlijke barrières voor nieuwe toetreders opwerpen. Zelfs de grootste verkopers van smartwatches, Apple en Huawei, hebben veel te weinig klantdata om met de geaggregeerde clouddiensten van Google te kunnen concurreren. Immers, koppeling van datastromen tussen WearOS, Google Maps, Google Play Store en Android liggt voor de hand.

De mogelijkheid bestaat dat Australië enkel onder bepaalde voorwaarden groen licht geeft aan de overname. Voldoet Google daar niet aan, dan kan het op die markt geen Fitbit-hardware meer verkopen.

Google wil 2,1 miljard dollar betalen voor Fitbit.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond