Deel dit artikel
-

Australië onderzoekt media-impact Facebook en Google

De toezichthouder voor Mededinging in Australië gaat onderzoeken welke online platformen als Facebook en Google op de lokale media- en reclamebranche hebben.

Deze aankondiging valt qua timing, toevallig, bijna precies samen met de constatering dat de Amerikaanse bedrijven samen 84 procent van alle online uitgaven aan internetreclame ontvangen. Was dat geld naar andere media gegaan, dan hadden ze dat kunnen investeren in eigen mediaproducties. Zo betogen mediabedrijven. Australië gaat dat onderzoeken.

Een jaar lang zal de overheid kijken of en waar de grote online platformbedrijven hun marktmacht misbruiken. Ook wordt gekeken naar hoe technologische veranderingen de mediamarkt nu en op lange termijn veranderen.

“Er zijn groeiende zorgen over de wijze waarop digitale platformen de mogelijkheid van traditionele mediabedrijven beïvnloeden om contentproducties te kunnen financieren”, aldus voorzitter Rod Sims van toezichthouder ACCC.

“We gaan grondig onderzoeken welke impact de digitale platformen hebben op de kwaliteit en keuzevrijheid in nieuws en content die wordt geproduceerd door Australische journalisten.”

Sims publiceert de eerste resultaten in december 2018 en zijn definitieve rapport in juni 2019.

Foto: Kevin Rheese (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Josef

De techgiganten Facebook en Google veranderen onze wereld in een soort schim van de rolprent
‘The Matrix’. Zuckerberg die durft te beweren dat hij een gemeenschap van 2 miljard mensen wil creëren, ziet zichzelf waarschijnlijk als een ‘opgestane’. Messias. Volgens mij wordt er juist door de platformen een wereld gecreëerd van ‘gekapseisde’ individuen die hun zelfbeeld door duizenden volgers en likes proberen op te vijzelen maar hoogstwaarschijnlijk het tegendeel hiermee bereiken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond