Deel dit artikel
-

Auto-concurrenten bouwen gezamenlijk B2B-platform

Een zeer opvallende deal in auto-land; de concurrenten General Motors , Ford en DaimlerChrysler zetten samen een business-to-business handelsplaats op. Dit wordt een geheel nieuw bedrijf, dat zelfstandig naar de beurs zal gaan. Binnen een maand moet het B2B-netwerk, waarschijnlijk het grootste ter wereld, draaien.

Hoewel de autoproducenten elkaars grootste concurrenten zijn, hebben ze in gezien dat samenwerking onontkoombar is, zo liet GM-president Richard Wagoner weten. 'Toen we allen onze eigen handelssites bouwden, realiseerden we dat dit voor niemand de winnende strategie zou zijn. Niet voor ons, niet voor onze toeleveranciers en niet voor onze klanten.'
'We zullen ook concurrenten blijven', voegde Brian Kelley, de e-commerce-chef van Ford hier aan toe. 'We creëren alleen een gezamenlijk bedrijf dat ons allemaal verder moet helpen.'

De bedrijven zijn wat betreft de aankoop van onderdelen ongeveer even groot. Ford en DaimlerChrysler besteden jaarlijks zo'n 80 miljard dollar, GM is iets groter met 87 miljard. Zowel Ford als GM presenteerden kortgeleden ieder hun eigen online marktplaats, maar die zullen nu plaats maken voor de nieuwe joint venture. DaimlerChrysler had nog geen Internetplannen gepresenteerd.

Zo zal Ford de helft van de aandelen in de overeenkomst met Oracle ruilen voor die van CommerceOne. Oracle en CommerceOne zijn de respectievelijke technologie-partners van Ford en GM. Het nieuwe bedrijf zal gebruik maken van CommerceOne-software, en Oracle databases. Hoogstwaarschijnlijk zal DaimlerChrysler ook en technologiepartner inbrengen. De grote drie krijgen ieder een gelijk deel in de nieuwe samenwerking.

Over een maand zullen er 30.000 toeleveranciers gekoppeld zijn aan de handelsplaats, waarschijnlijk de grootste ter wereld.

Bron: E-Commerce Times

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond