Deel dit artikel
-

Autodealers moeten zich meer richten op het web

Autofabrikanten en dealers benutten de mogelijkheid van het internet als verkoopkanaal nog niet genoeg. Consumenten willen een bolide simpelweg online kopen.

Tot voor kort werd het internet primair gezien als een informatiebron voor verkopers. Meer dan 88 procent van de consumenten gebruikt het internet om informatie op te zoeken voor ze overgaan tot de koop van een auto. Tien jaar geleden was dit nog 11 procent.

Tegenwoordig wil 44 procent van de consumenten ook online een auto kunnen aanschaffen tegenover twintig procent vorig jaar. Er is een toenemende interesse om via het web een auto te kopen. Deze interesse wordt gestimuleerd door frustratie over onderhandelingen met dealers en de betere internetvaardigheden van de consumenten. Naast de auto wil de autoliefhebber ook onderdelen en accessoires via het web bestellen.

Lucratief verkoopkanaal

Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Capgemini.  Het bedrijf raadt autofabrikanten en dealers aan om de verkoop van auto’s online voort te zetten en dit deel te verkennen. Nu de consument steeds meer online wil kopen, is het internet een lucratief verkoopkanaal geworden met veel potentie voor de autobranche.

Tien jaar geleden lag de macht in het verkoopproces nog bij de autodealers en fabrikanten. Zij hadden de kennis en de informatie waar het de consumenten aan ontbrak. Vandaag de dag is de consument de andere partij een stap voor.

Responstijd

Online diensten worden steeds belangrijker. De mogelijkheid om advies in te winnen wordt steeds populairder. Meer dan de helft van de ondervraagde consumenten zei minder geneigd te zijn om een auto bij een bedrijf te kopen dat bepaalde belangrijke webdiensten niet aanbiedt. Bovendien zei bijna de helft van de respondenten van een dealer of fabrikant te verwachten dat deze een vraag die via e-mail of het web gesteld is, binnen vier uur beantwoordt. De responstijd wordt steeds belangrijker naarmate men verder gevorderd is in het aankoopproces.

Bron foto: perozamurai (CC)

Deel dit bericht

4 Reacties

Edo van Santen

een goed voorbeeld van web gebruik is bijvoorbeeld http://www.citroen4sale.nl, een initiatief van Arie Hoekstra. Ook voor vele andere merken.

Paul de Vries

een terechte reeactie.de meeste autodealers zijn nog niet zover om de keuze definitief voor het internet te maken. veelal denkt men nog steeds in oude denkpatronen. Bij Nieuweautokopen.nl verkopen we al reeds 30 maanden online nieuwe auto's van elk merk/type of uitvoering 24/7. Daarbij hebben we nu een module klaar die het ook voor dealers mogelijk maakt om met onze techniek hun merken op een adequate manier online aan te bieden. Dit vereist wel een mentaliteitsomslag, maar echt de klant besteld echt een nieuwe auto online!

Bas Groot

Wij werken veel voor Suzuki Nederland en Zweden en ik heb daardoor wat ervaringen om dit aan te vullen. Autodealers (dus met een showroom op een industrieterrein) moeten zich inderdaad meer richten op het web dan nu, maar er is zoiets als de praktijk. Autodealers willen zich best meer richten op het web, maar het staat gewoon niet zo hoog op hun agenda. Autoverkopers zijn verkopers, geen webredacteuren en al helemaal geen webmarketeers.  Alleen al de occasions knap fotograferen en goed invoeren in AutoTrader is een hoop werk, maar dat doen ze wel, want levert direct wat op. Een nieuwe site laten maken doen ze nog wel, maar daarna bijhouden schiet erbij in, zoals bij bijna elke organisatie met een website. Bovendien zijn de meeste autodealer-bedrijven kleine bedrijven, en die hebben nu eenmaal geen budget en ook niet de kennis en ervaring om een site te maken en onderhouden die net zo professioneel is als een landelijke merksite. Daarom genereren we de dealer-websites (al sinds 2004) voor Suzuki, geheel automatisch. De dealer heeft er geen werk aan (tenzij hij dat wil, die zijn er ook) en het productaanbod en merkuitstraling blijven uniform, alles is actueel en compleet. Consumenten sluiten de koop in de showroom en dat zal zo blijven. Dat 44% online wil kopen is niet onze ervaring. Je wilt 'm voelen, ruiken, erin rijden, en schopjes tegen de banden geven. Een nieuwe auto kopen is jezelf verwennen met iets heel duurs.  Consumenten willen niet zozeer een auto online kopen, ze voelen zich vaak geintimideerd door de stereotiepe gladde autoverkoper en vinden onderhandelen eng. Maar zo iets duurs online bestellen zie ik in Nederland nog niet zomaar gebeuren. In de orienterende fase is internet w?l de allesbepalende factor. Maak van die 88% maar gerust 95% in Nederland. Goede automarketing richt zich op de consument helpen met orienteren en hem/haar naar de lokale showroom krijgen. En orienteren betekent dus: veel foto's, grote foto's, veel maar overzichtelijk en aantrekkelijk gepresenteerde achtegrondinformatie.  Uit onze analyses weten we vrij veel over hoe kopers met zo'n site omgaan. E�n ding kunnen we zeggen: het model van voorkeur wordt pagina voor pagina he-le-maal uitgevlooid, tot de saaiste technische gegevens aan toe. De consument komt regelmatig naar de showroom met een uitgeprinte lijst accessoires en weet alles al. Dat leidt tot iets waar de dealers echt nog een duidelijke internet-achterstand hebben: voorkomen dat ze consumenten tegenover zich hebben die 10x meer van die auto weten dan zijzelf.    

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond