Deel dit artikel
-

Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kan klachtenstroom niet aan

Het aantal privacyklachten in 2020 blijft op hetzelfde zorgelijk hoge niveau als een jaar eerder. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ontving in 2020 maar liefst 25.590 klachten over de mogelijke misstanden met persoonsgegevens.

Met 25.590 klachten uit binnen- en buitenland lag in 2020 het aantal op ongeveer hetzelfde niveau als in 2019, toen de AP 27.850 klachten binnenkreeg.

In dat jaar had de AP al te maken met een explosieve groei van het aantal klachten van 79 procent. In 2018 kreeg de AP nog 15.600 klachten binnen.

Een deel van de klachten die de AP in 2020 ontving, had te maken met het coronavirus. Bijvoorbeeld over werkgevers die de temperatuur van werknemers opnamen of coronatesten afnamen bij werknemers, scholen en universiteiten die digitaal surveilleerden bij tentamens en het plan van het kabinet om telecombedrijven te verplichten telecomdata over hun klanten te delen.

Deze klachten leidden bijvoorbeeld tot een onderzoek naar het opnemen van de temperatuur van werknemers door twee bedrijven. Die bedrijven bleken in overtreding te zijn.

Ook bracht de AP een kritisch advies uit over het voornemen van het kabinet om het delen van telecomdata in de strijd tegen corona mogelijk te maken. Inmiddels heeft de Tweede Kamer deze wet controversieel verklaard en mag het demissionaire kabinet de wet niet doorzetten.

Hoewel slachtoffers na een privacyovertreding op de AP aangewezen zijn, kan de AP hen vaak niet voldoende helpen. Het duurt gemiddeld zes maanden voordat de AP kan beginnen met de behandeling van een klacht.

De wachtrij is inmiddels ‘onwaarschijnlijk hoog opgelopen’ met 9.800 nog te verwerken klachten.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond