Deel dit artikel
-

Avatars kunnen grenzen virtuele werelden over

IBM en Linden Labs willen dat gebruikers hun online personages in meerdere online werelden kunnen gebruiken.

Op dit moment is het niet mogelijk om een avatar (een virtueel personage) die gecreëerd is in een virtuele wereld als Second Life mee te nemen naar andere online werelden.

Het creëren van een avatar kan lang duren – soms wel meer dan een uur – en de gemiddelde gebruiker is niet bereid om zoveel tijd te besteden aan het creëren van avatars in andere virtuele werelden. Hierdoor blijft de gebruiker vaak hangen bij de eerste virtuele wereld waar hij een avatar voor heeft gemaakt. Dit is goed voor de online werelden omdat ze niet bang hoeven te zijn dat gebruikers snel weglopen naar een andere virtuele wereld, maar het is ook een barrière om door te kunnen groeien. Een open systeem zorgt ervoor dat een gebruiker zijn online personage makkelijk kan verhuizen naar een andere virtuele wereld.

Second Life-ontwikkelaar Linden Labs is met meer dan een half miljoen gebruikers leider in de markt van virtuele werelden. Het bedrijf hoopt dat een open systeem ervoor zal zorgen dat meer virtuele werelden worden ontwikkeld, en dat gebruikers saaie werelden zullen inruilen voor interessante werelden. Het zal echter nog wel enige jaren duren voordat een dergelijk ‘virtueel paspoort' realiteit is. In de tussentijd is er een grote kans dat conflicterende interesses de ontwikkeling zullen dwarsbomen.

Afbeelding door: bcg8 (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

Raymond vd Kaaij

Een consortium van ruim 40 Europese bedrijven (Philips en Siemens, etc) en instellingen werken hier ook aan (overigens ook samen met IBM) onder de noemer Metaverse 1.0.   http://www.lostinthemagicforest.com/blog/?p=43  

Maarten

Logische ontwikkeling om je avatar te kunnen exporteren naar andere sociale netwerken, maar meer dan 'window' dressing zal het natuurlijk niet worden, tenzij het zo gaat werken als Sony's Currency Exchange. Wil Emerce (en al die andere media) echter ophouden met het klakkeloos overnemen van schaamteloze onzin als: "Second Life-ontwikkelaar Linden Labs is met meer dan een half miljoen gebruikers leider in de markt van virtuele werelden." Neem dan in ieder geval even de moeite om het Screen Digest Report van maart '07 over MMO's en Virtual Worlds door te nemen voor de facts.

lisa

heb ik niet

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond