Deel dit artikel
-

Axel Springer: online groter dan print

De Europese uitgeverij Axel Springer uit Duitsland heeft het omslagpunt bereikt. Het bedrijf realiseert meer omzet met digitale kanalen dan met print. De leiding stuurt erop om dat gat alleen maar te vergroten.

Dat blijkt uit de financiële resultaten over het eerste kwartaal die vanochtend werden gepubliceerd. Veertig procent van de omzet van 804 miljoen euro komt uit digitale kanalen. Het merendeel daarvan, 64 procent (+21 procent), bestaat uit reclame-inkomsten. De rest bestaat uit technologie-exploitatie en abonnementen.

Gedrukte media staan duidelijk onder druk. De omzet bij kranten en tijdschriften in Duitsland en daarbuiten daalden tussen de drie en tien procent. De leiding gaat ervan uit dat die trend zich voortzet. Om het effect daarvan te pareren, worden de investeringen in online opgeschroefd, zowel voor organische groei als middels overnames.

Axel Springer is voornamelijk actief in het oosten van Europa, Spanje en Frankrijk. In het online segment exploiterern ze contentportals en classifiedssites. Daarnaast is het mede-eigenaar van Zanox. De onderneming is actief in Nederland, maar Idealo.nl drukt in zijn segment niet echt een stempel op de markt. Daarnaast is het eigenaar van Stepstone.

Foto: Viola Renate (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond