Deel dit artikel
-

Axel Springer: sterke groei door classifieds

De groei bij zijn Europese advertentiesites voor banen en huizen zorgen bij uitgeverij Axel Springer voor een omzetgroei van 6 procent tot 3,5 miljard euro. Vooruitzicht: dubbelcijferige groei.

Vijf jaar geleden koos de Duitse uitgever van onder meer Die Welt en Bild voor een radicale koerswijzing. Alle ballen gingen op online uitgaven. De jaarcijfers van 2017 laten zien dat dat succes oplevert. Inmiddels komt 71 procent van de omzet uit digitale activiteiten en 87 procent van de reclame-inkomsten.

Vanochtend publiceerde de uitgeverij de financiële cijfers over 2017 waar dat uit blijkt.

CEO Mathias Döpfner zegt dat classifieds, in het Nederlands: rubrieksadvertenties, een sterke drijver waren voor die groei. Dat verkooptotaal steeg met dertien procent tot een miljard euro. Ook voor 2018 verwacht hij dubbelcijferige groei uit dit segment.

Ook de nieuwe combinatie van Awin en affilinet droegen bij aan de groei, vertelt Döpfner. Het segment Marketing Media, waar deze activiteiten onder vallen, groeide met vijftien procent tot 985 miljoen euro. De uitgeeftak, waar bijvoorbeeld Business Insider internationaal maar de Duitse kranten en tijdschriften onder vallen, liet een groei van nog geen twee procent zien tot 1,5 miljard euro (PDF).

Beleggers zijn niet tevreden over de vooruitzichten. Het aandeel stond aan het einde van de ochtend negen procent in de min. Zakenbanken verhoogden hun koersdoelen in de afgelopen 24 uur juist.

Foto: Newton grafitti (cc)

Dit bericht is 5 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond