Deel dit artikel
-

B2B Digital: zakelijke markt in twee jaar grotendeels online

In twee jaar is de zakelijke markt door corona volledig op e-commerce overgestapt. Dat was twee jaar geleden nog anders. Toen werd vooral e-mail en de telefoon ingezet, vertelt Armand van den Bos van Sana Commerce op Emerce B2B Digital. Vanaf maandag is de videocollectie B2B Digital via deze site volledig beschikbaar.

Zijn bedrijf publiceerde recentelijk het 2022 B2B Buyer Rapport, waarin 1200 B2B-kopers uit verschillende landen (waaronder Nederland en België) zijn ondervraagd. “Je praat over bedrijven die qua omzet zo in de Top 5 van de Twinkle 100 hadden kunnen staan.”

Belangrijke eigenschappen van B2B e-commerce zijn herhaalaankopen en aankopen in grote volumes. Verkoop via marktplaatsen vertegenwoordigt zo’n kwart van de markt. “Dat gaat nog niet erg snel omdat je dan toch specifieke bedrijven uit de sector moet samenbrengen,” zegt Van den Bos.

Natuurlijk zijn er zakelijke leveranciers die complexe producten verkopen, waarbij deskundige begeleiding essentieel is. Van den Bos noemt een fabrikant van tunnelboormachines als voorbeeld. “Zware machines lenen zich natuurlijk minder voor e-commerce, maar daarvan kun je wel onderdelen online verkopen.”

Ook al is online inmiddels het belangrijkste verkoopkanaal voor B2B, toch blijkt dat 50 procent van de B2B-webshops niet aan de verwachtingen van de klant voldoet, en ook ervaart 37 procent van de B2B-klanten wekelijks foutieve bestellingen. Dit heeft een negatieve impact op de waardevolle klantrelatie, die offline zo succesvol is opgebouwd. “Een groot probleem dat wij regelmatig zien terugkomen is dat de webshop geen toegang heeft tot voorraadbeheer. Dan bestel je een product, maar krijg je een dag later te horen dat er niet geleverd kan worden.”

De video Verbeter jouw klantrelatie in een veranderende B2B markt is maandag 15 november na registratie gratis te bekijken.

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond