Deel dit artikel
-

Premier League: Netflix-achtig uitzendmodel komt

Het is niet de vraag of maar wanneer de Engelse Premier League zelf voetbalwedstrijden gaat uitzenden via een Netflix-achtig model. Het zullen met name de buitenlandse kijkers zijn die inloggen op ‘Premflix’, want op de thuismarkt verdienen de clubs miljarden aan uitzendrechten op televisie.

De leiding van de Premier League, zo blijkt nu, heeft voor de seizoen 2019-2022 al eens overwogen om een deel van de uitzendingen van voetbalwedstrijden zelf te verzorgen. Uiteindelijk werden de rechten toen verkocht aan tv-zenders, maar ook voor het seizoen 2022-2025 kan het nog worden overwogen. Of later, zo vertelt de nieuwe topman Richard Masters van de Engelse voetbalcompetitie tegen The Guardian.

Het gaat hier enkel om de exploitatie van uitzendrechten op buitenlandse markten. Het zal nog een aantal jaar duren, maar er komt een moment dat de voetbalclubs niet meer afhankelijk zullen zijn van televisiezenders, maar zelf de distributie en exploitatie verzorgen. De Engelsman spreekt over een ‘Premflix’-achtig systeem. Voetbalfans in het buitenland kunnen dan voor een x-bedrag per maand naar een onbeperkt aantal wedstrijden kijken via digitale televisie of een mobiele app.

Er wordt nog niet concreet gebouwd aan het systeem, maar Masters zegt wel dat zijn organisatie bij de afgelopen kavelverkopen serieus kennis en ervaring heeft opgedaan en die vaardigheden verder zal blijven uitbouwen.

De Premier League verdient jaarlijks 3,7 miljard euro aan de exploitatie van uitzendrechten voor voetbalwedstrijden. Daarvan is 1,7 miljard euro afkomstig van buitenlandse kopers. Een Premflix is met name interessant op de markten waar kijkers gezamenlijk meer zullen betalen dan de lokale tv-zenders op hun markt.

De Engelse competitie is overigens niet onbekend met buitenlandse digitale exploitatie van rechten. Eerder kochten Amazon en Facebook al de uitzendrechten voor een beperkt aantal wedstrijden voor uitzending op hun eigen platformen. Amazon deed dat ook in Duitsland met radiorechten.

UEFA kondigde een jaar geleden al aan een eigen online videoplatform te willen bouwen.

In Nederland zijn de meeste uitzendrechten voor sport in handen van een Fox Sports NOS, Eurosport en Ziggo Sport. In Engeland is er een bedrijf dat de uitzendrechten opkoopt voor een brede waaier aan sporten en in biedingen wint van grote lokale zenders. Het gaat om nationale en internationale rechten. Het bedrijf heet DAZN en het bouwt een grote technische hub in Amsterdam.

DAZN heeft van 26 sporten (nov. ’18: 13) de digitale live en ondemandrechten (overzicht). De sporten variëren van voetbal tot basketbal en van tennis en rugby tot cricket. Het zendt jaarlijks vele duizenden wedstrijden uit. Een abonnement kost een tientje per maand.

Foto: vegaseddie (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond