Deel dit artikel
-

‘Babyboomers slaan gat in winkelstraat’

De corona-uitbraak heeft een derde van de consumenten tussen de 50 en 80 jaar definitief over de streep getrokken. Zij zijn van plan om ook na het virus blijvend meer via internet te kopen. Dat blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur Colliers International onder meer dan 2000 consumenten.

De afgelopen periode hebben vier op de tien mensen meer via internet gekocht. Vooral kleding en schoenen (+13 procent), persoonlijke verzorging (+10 procent) en boeken en tijdschriften (+7 procent) waren in trek. Daarnaast hebben 260.000 huishoudens voor het eerst online boodschappen gedaan.

Deze sterke stijging wordt wel minder nu het winkelbezoek weer toeneemt. Toch is bijna 37 procent van de Nederlanders van plan om ook in de toekomst meer producten online te bestellen. Bij mensen ouder dan 50 is dat percentage niet veel anders.

Deze ontwikkeling leidt tot oplopende winkelleegstand, vermoedt Colliers International. Vooral de modebranche is daarvan de dupe. Kleding en schoenen zijn nóg meer in webshops aangeschaft dan voor de coronacrisis.

Op basis van de verwachte omzetdaling in fysieke winkels is er ruim 100.000 vierkante meter minder ruimte nodig in de branche, rekent Colliers uit. Dit staat gelijk aan de oppervlakte van alle winkels in de Arnhemse binnenstad samen.

Vooral steden met een inwonersaantal tussen de 35.000 en 150.000 waar eigenlijk al te veel winkels zijn, zoals Heerlen, Rijswijk, Lelystad, Almelo en Den Helder, gaan het merken. Op dit soort plekken is nu al een leegstand van gemiddeld bijna 17 procent.

Foto Pexels

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond