Deel dit artikel
-

Baidu stijgt flink in markt voor zoekadvertenties

Google blijft ook dit jaar de belangrijkste speler op de zoekmarkt met een marktaandeel van 54,7 procent. Googles grootste concurrent is echter niet langer Microsoft of Yahoo – met resp. 4,2 en 2,3 procent marktaandeel – maar het Chinese Baidu met een marktaandeel van 8,8 procent, versus 7,4 procent vorig jaar.

Dat blijkt uit nieuwe voorspellingen van eMarketer, die de totale markt voor zoekadvertenties dit jaar schat op 81 miljard dollar.

Google levert in 2015 wel iets in, maar slecht 0,2 procent. Dat betekent echter geen verlies voor het bedrijf omdat de totale markt blijft groeien. eMarketer denkt dat Google dit jaar 44,46 miljard dollar aan zoekadvertenties binnensleept, tegen 38,42 miljard vorig jaar.

De groei van Baidu geeft aan dat de advertentiemarkt in China enorm aantrekt. Toch hoeft Google Baidu niet als concurrent te vrezen. Buiten China is het bedrijf nauwelijks actief.

eMarketer verwacht dat de markt voor zoekadvertenties in 2019 een omvang zal hebben bereikt van 130,58 miljard dollar. Op dit moment bestaat de helft van alle digitale advertentiemarkt betrekking uit zoekadvertenties. Mobiel groeit, maar is nog geen ‘cashcow’ gebleken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond