Deel dit artikel
-

BAMTECH Media: ‘Het gaat om de juiste mentaliteit’

Na de overname van technologiebedrijf The Capitals door BAMTECH Media gaat Thomas Engel onder meer de gerenommeerde streamingdiensten van The Walt Disney Company en Discovery Communications aan de man brengen bij grote Europese sport-, media- en telecombedrijven.

Eigenlijk vond de overname al in juli 2017 plaats, maar gisteren was de officiële opening van het kantoor en de presentatie van het Europese gezicht van BAMTECH. In Pand Noord te Amsterdam kregen relaties, vakgenoten en andere geïnteresseerden een kijkje achter de schermen.

Eind vorig jaar verscheen in Emerce Magazine een interview met Thomas Engel die The Capitals verkocht.

Vertel, hoe kwam deze deal tot stand?
“We wilden The Capitals meer internationaal op de kaart zetten en spraken in dat kader op de IBC vorig jaar met BAMTECH Media. Dat was voor het eerst. Ik vernam toen dat ze de videoplayer voor Eurosport, onderdeel van Discovery Communications, gingen bouwen en heb toen onze hulp aangeboden. Mede vanwege onze Europese ervaring en kijk op de materie. Daar stonden ze voor open. Dat beviel wederzijds zo goed, dat ze ons hebben overgenomen en we hen nu helpen de Europese streamingmarkt voor video te veroveren.”

Wat houdt jouw werk precies in?
“Ik praat vooral met rechthebbenden van sport- en tv-content om te bepalen hoe wij ze de komende jaren kunnen helpen met het bouwen van een directe klantrelatie tussen hen en de eindconsument. Die laatste is vaak al fan en krijgt door onze diensten en producten nieuwe manieren aangereikt voor toegang tot die content. De rechtenhouders weten veel van marketing en productie, maar zijn vaak minder goed in het grootschalig in de markt zetten van een videoplatform. Dan is het óf maken óf inkopen.”

Van een Europese startup naar een Amerikaanse corporate, dat is een hele stap.
“Haha. Dat is een schijnbare tegenstelling hoor, want beide bedrijven ademen een startupsfeer uit en willen een verschil maken als het gaat om on demand en live videocontent. Bij BAMTECH Media kunnen we nog meer doen waar we goed in zijn. Zo krijgen we de mogelijkheid om voor aandeelhouder Disney de direct-to-consumerrelatie vorm te geven. In zo’n context waan je je niet in een corporate, maar een startup met heel veel potentie.”

Wat trekt je het meest aan in dit wereldje?
“Door de komst van spelers als Netflix en de toenemende populariteit van het on demand streamen van videocontent, beseffen veel aanbieders dat ze eigenlijk bar weinig weten van hun kijkerspubliek, dat veelal bestaat uit geanonimiseerde gegevens. Onze aandeelhouders zien in ons de technologische enabler om directere controle te krijgen over die data. Dat is een mooie positie. Onze klanten zijn veelal disruptieve contenteigenaren die hun live streaming content op grote schaal willen aanbieden. Van voetbal- en sportcompetities, OTTdiensten tot grote consumentenmerken die hierin stappen willen zetten.”

Hoe ga je hierin succesvol worden?
“Allereerst is het superbelangrijk om een goed team samen te stellen. En is het zaak om als dienstverlenende partij hetzelfde doel als de klant te hebben. Bij The Capitals spraken we dit uit richting ons team en onze klanten. Zo maak je iedereen onderdeel van de rit ernaartoe. Datzelfde moeten we nu ook bij BAMTECH Media doen, zo is het doel helder en komt het in mijn ogen ook sneller uit. Uiteindelijk is het een kwestie van de juiste mentaliteit aan beide zijden van de tafel. Vervolgens gaan we samen nieuwe businessmodellen implementeren. Op internationale schaal. Omdat ik zelf nog niet eerder een dergelijk totaalproduct in de markt heb gezet, is dat voor mij wel deels een nieuwe wereld. Genoeg te leren dus.”

Waar sta je over vijf jaar?
“De media-industrie zal er dan heel anders uitzien, gedreven door het veranderende kijkgedrag van de consument. De partijen die daar flexibel in kunnen meebewegen en er echt zijn voor de klant gaan mooie tijden beleven. Ik hoop dan in elk geval te mogen werken met een supergemotiveerd team van collega’s die elke dag weer naar hun werk komen om op grote schaal impact te maken.”

* Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#162).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond