Deel dit artikel
-

Banen weg bij hoofdkantoor wehkamp, dc’s samengevoegd

Wehkamp schrapt zeker dertig banen op zijn hoofdkantoor in Zwolle. Verder worden de twee distributiecentra in Maurik en Zwolle samengevoegd. Ook de fotostudio van de webwinkel, die elders in Zwolle gevestigd was, wordt daar ondergebracht.

De reorganisatie is, zo weet RTV Oost, het gevolg van zijn nieuwe strategie, waarbij minder op een zo groot mogelijk assortiment, maar juist meer op de winkelervaring wordt ingezet. Het bedrijf zegt vooral te willen groeien op het gebied van mode, wonen, kinderen en beauty.

In de komende jaren zal de nadruk bij wehkamp nog meer komen te liggen op een premium winkelbeleving, onderscheidenheid, partnerschappen met merken zoals HEMA en Hunkemöller en productpresentatie. Hierdoor zijn er niet alleen nieuwe expertises nodig, maar dit verlangt ook een andere en efficiënte werkwijze.

Het is geen geheim dat het al enige tijd niet goed gaat met wehkamp. De online retailer zou  het gebroken boekjaar zijn geëindigd met een operationeel verlies en tien procent minder omzet, waar andere onlinewarenhuizen alleen maar meer omzet draaien.

Vakbond CNV verwacht dat veel medewerkers uit Maurik, ten noorden van Tiel, niet mee zullen verhuizen naar Zwolle.

Deel dit bericht

3 Reacties

Seb

Het blijft toch opmerkelijk dat Wehkamp, wat de Bol.com / Amazon van de jaren 80 en 90 was in Nederland, niet heeft kunnen profiteren van de gigantische groei van online besteding en het wegvallen van bijvoorbeeld V&D. Een krimp als online speler, in deze tijd, is enkel te wijten aan slecht management.

Wehkamp is met alles te laat en links en rechts ingehaald door Zalando, Bol.com, Coolblue, Fonq etc.

Nu is de strategie ineens ‘premium winkelbeleving’, maar ze hebben geen winkels en premium past totaal niet bij het merk en de merkbeleving.

Het wordt tijd dat het Wehkamp management uit de ivoren toren kruipt en eens fatsoenlijk marktonderzoek doet naar z’n bestaan en propositie. Want in de volksmond is het nog altijd een postorder bedrijf voor de wat oudere huisvrouwen. Daar is niks premium aan en die hebben ook totaal geen nood aan premium.

Joost Hoogstrate - E-commercemanagers.com

Je hebt helemaal gelijk Seb, denk ik zo.

Alleen die vrouwen, die jonge vrouwen en moeders waren in de jaren 80 en 90, geven nu niet meer zo veel uit. Ze potten voor hun pensioen en de aflossing van die veels te hoge hypotheek..

Ik denk dat APAX daar mee zit

de Geit

Dat is op dit moment ook niet eens het doel van Apax. Deze 2 artikelen vertellen samen precies wat er ook bij wehkamp gaande is:

https://www.vn.nl/gezonde-bedrijven-aandeelhouders/

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-11/apax-crawls-toward-10-5-billion-target-for-latest-buyout-fund

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond