Deel dit artikel
-

Banken kunnen DDoS-aanvallen beter weerstaan

De beschikbaarheid van internetbankieren en mobiel bankieren was in 2020 duidelijk beter dan in 2019. Dat meldt de Betaalvereniging Nederland.

Een belangrijke bron van problemen zijn DDoS-aanvallen op bancaire systemen. In 2020 waren die weer heftiger dan in het jaar daarvoor. Specifiek daartegen zijn door de banken, zowel collectief als individueel, maatregelen genomen. Individueel hebben de banken allemaal contracten afgesloten met externe DDoS mitigatiedienstverleners, waarmee DDoS-aanvallen na korte tijd kunnen worden opgevangen.

Banken en de Betaalvereniging hebben ook afspraken gemaakt met de telecomsector, overheidsinstellingen en andere partijen in de zogenaamde Anti-DDoS-coalitie. In deze publiek-private samenwerking tussen 17 partijen zijn afspraken gemaakt over het delen van kennis en ervaringen.

Het gebruik van iDEAL is in 2020 met meer dan 30 procent gegroeid. Ook hier de beschikbaarheid van iDEAL vrijwel altijd boven de wettelijke norm van 99,88 procent gebleven. De banken en transactieverwerkers hebben volgens de Betaalvereniging tijdig geïnvesteerd in de infrastructuur om de sterke groei op te vangen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond