Deel dit artikel
-

Banken rollen IBAN Naam Check uit

ING, ASN Bank, RegioBank en SNS zijn begonnen met het invoeren van de IBAN-Naam. De IBAN-Naam Check controleert bij online overboekingen naar Nederlandse rekeningnummers (IBAN) of de betaling naar de juiste persoon of het juiste bedrijf gaat.

De check geeft een melding als de naam en IBAN die de klant intoetst anders zijn dan de gegevens die bekend zijn bij de bank.

Als de ingetoetste naam niet afwijkt, komt er geen melding. De klant bepaalt vervolgens zelf of hij de betaling wil versturen of wil afbreken, de IBAN-Naam Check blokkeert geen betalingen. De mogelijkheid om het rekeningnummer met de naam te checken, werkt (nog) niet bij een betaling naar het buitenland, een betaling in een andere muntsoort of online betalingen zoals met iDEAL.

In de week van 28 mei is de IBAN-Naam Check beschikbaar voor alle ING klanten en ontvangen zij hierover een bericht in Mijn ING.

Vanaf 23 mei is de IBAN-Naam Check al onderdeel van de mobiel bankieren apps van ASN Bank, RegioBank en SNS, allen onderdeel van de Volksbank.

De Rabobank heeft met het invoeren van IBAN-Naam Check het aantal gevallen van fraude en verkeerde overboekingen naar eigen zeggen sinds september 2017 flink zien dalen. Zo zijn klanten in totaal 70 procent minder geld kwijt aan fraude met facturen en voorkomt IBAN-Naam Check de helft van verkeerde betalingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond