Deel dit artikel
-

Banken voeren naam-nummercontrole in

Een aantal banken voert dit jaar naam-nummercontrole bij het overboeken van geld. De Rabobank begint hier medio 2017 mee.

In het voorjaar van 2017 voegt Rabo de IBAN-Naam Check toe aan Rabo Internet- en Mobielbankieren. Daarmee kan men zelf vooraf controleren of een naam en IBAN bij elkaar horen. Als men een naam intoetst die bij de bank niet of anders bekend is, verschijnt er een melding.

De Consumentenbond is positief over de invoering. Op de campagnesites van de Consumentenbond en AVROTROS Opgelicht!? werden tienduizenden handtekeningen verzameld voor het invoeren van de naamnummercontrole.

Eerder dit jaar kreeg de bond de banken zover dat er maatregelen worden getroffen om consumenten te helpen hun financiële adresboek veiliger te maken. Ook wil de Consumentenbond dat banken die nog steeds banknummers uitgeven van vervallen IBAN nummers hier direct mee ophouden.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

4 Reacties

Martijn

Dit hadden ze natuurlijk al lang veel eerder moeten doen met de invoering van IBAN zelf, gewoon weer laksheid van de banken.

Mark de Kock

Ik snap dat de banken dit als nieuws willen brengen. Nou ja, eigenlijk wil ik het niet snappen.. Met alle respect voor innovatiemanager David-Jan. Die volgt wss hierin ook alleen maar de prioriteiten van zijn bank op. Het klinkt mij in de oren als een feature die standaard had moeten zijn bij de invoering van het nieuwe IBAN systeem.

Piet

Zowel Martijn en Mark snappen niet zoveel van de bankenwereld.

Wat voor normale consumenten de normaalste zaak lijkt te zijn, is door regelgeving en bestaande systemen niet altijd makkelijk en vereist. Dus deze heren kunnen makkelijk praten, maar ik schaar ze onder de Nederlanders die sowieso alleen maar klagen. Bah!

Marco

Nou Piet heeft een verhelderende blik mensen!

Iets wat duidelijk voor iedereen al ‘de normaalste zaak’ lijkt, zou inmiddels toch wel toegepast moeten zijn, zéker bij banken! Veiligheid en Fraude zijn immers ook geen nieuwe thema’s. Het is duidelijk dat vernieuwing tegen regelgeving botst, de ECB, Nederlandse Bank, Europa, zijn allen hierin mede verantwoordelijk, maar hoe dan ook kun je niet verwachten dat de consument begrijpt dat deze controle natuurlijk niet mogelijk was bij betalingen, tot voor kort dan… godzijdank.

Beste Piet, tippie mijnerzijds… verplaats je eens in de consument, jouw boterham, de klant!
P.s.: ik ben beschikbaar als Product Owner 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond