Basic-Fit, Consumentenbond en Jean Bâton uitgeroepen tot beste marketingbedrijven

Basic-Fit (categorie Large), Consumentenbond (Medium) en Jean Bâton (Small) zijn in Utrecht bekroond voor hun uitzonderlijke marketingprestaties in 2024. De NIMA Marketingprijzen zijn bedoeld om de integrale marketingstrategie van organisaties te erkennen. Niet een enkele campagne, maar een systematische, organisatie brede benadering staat centraal. En dat werd dit jaar zichtbaar beloond.
In de categorie Large bleef Basic-Fit de andere genomineerden McDonald’s en Praxis voor. De jury was unaniem: Basic-Fit is een toonbeeld van hoe marketing het kloppende hart van de organisatie kan vormen. Wat begon als een keten voor fysieke fitness is geëvolueerd tot een merk dat mentale én emotionele gezondheid centraal stelt. Niet met de klassieke marketing-P’s, maar met een eigen ‘A-model’, doordrenkt met klantinzichten en digitale innovatie. Een visie die niet mikt op marktaandeel alleen, maar op gedragsverandering in de hele categorie.
In de categorie Medium gingen BrandMR en EasyToys de strijd aan met de Consumentenbond. Uiteindelijk trok deze laatste aan het langste eind. De organisatie wist zichzelf radicaal te herpositioneren zonder haar kernwaarden te verliezen. Met ‘eerlijk is eerlijk’ als kompas werd een jonger publiek aangesproken, terwijl de bestaande achterban behouden bleef. Groei in ledenaantallen in een dalende markt? Dat kan dus als marketing geen afdeling is, maar een directiefunctie.
In de categorie Small ging de winst naar Jean Bâton, dat het opnam tegen Natuurhuisje. Het merk combineert humor en kwaliteit in een markt die gedomineerd wordt door grote spelers. Met een premiumpropositie, slimme productontwikkeling en een scherpe communicatiestrategie laat Jean Bâton zien dat lef loont. De jury prees vooral de consistentie en creativiteit waarmee het merk is gebouwd en de klinkende commerciële resultaten.
De NIMA Marketingprijzen zijn de enige Nederlandse marketingprijzen die integraal beoordelen – van positionering tot prijsstrategie, van product tot interne cultuur. Ze belonen geen losse acties, maar een systemische aanpak. Marketing dus, zoals het bedoeld is: als richtinggevende kracht binnen organisaties.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Jean
Leuk, nep truffel mayo van Jean Baton…. Zit geen enkele truffel in, maargoed….. Mensen willen opgelicht worden toch?