Deel dit artikel
-

Basis voor iDEAL, het pinapparaat, wordt 40 jaar

Op vrijdag 16 september is het exact veertig jaar geleden dat de eerste online geldautomaat in dienst werd genomen. Met dit systeem werd de basis gelegd voor het internetbetalen bij webwinkels zoals we dat nu kennen.

In de Van Swindenstraat ging vier decennia geleden de eerste geldautomaat live die werkte op basis van online netwerktechnologie. Tegenwoordig zou je het ‘internet of things’ noemen, toen was het een geldautomaat waarvoor netwerktechnologie niet langer enkel voor een backendtoepassing werd gebruikt maar ook voor – letterlijk – de frontend. De straatkant.

Het was de Gemeentegiro Amsterdam die het apparaat in bedrijf nam en in vrij rap tempo een groot deel van zijn klanten voorzag van een nieuwe bankpas. Een met een pincode.

“Voor iDEAL speelt daarnaast mee dat Nederland geen creditcardland was en er dus geen bestaand gangbaar betaalmiddel gebruikt kon worden voor webbetalingen, wat in anglosaxische landen wel kon. Ook dat heeft een typisch nederlandse achtergrond, maar dat is weer een verhaal apart“, aldus consultant banking & payments Simon Lelieveldt.

Vanuit zijn historisch initiatief Financieel Erfgoed organiseert Lelieveldt op de veertigste verjaardag van de pinpas een speciale ‘herdenkingsmiddag’ in Koninklijk Instituut voor de Tropen. Daar zijn gasten aanwezig die direct betrokken waren bij de introductie van de geldautomaat.

Van Lelieveldt rekende met een aantal oud-collega’s van DNB en ING uit dat er sinds die eerste dag in 1976 circa elf miljard transacties moeten hebben plaatsgevonden. Inmiddels staan er in Nederland 8.300 geldautomaten en 330.000 betaalautomaten in winkels.

“In feite heb je het dan toch over Fintech 0.01 als het ware en gold ook toen dat er flinke disruptie te verwachten was door apparatieve toepassingen. De consequenties destijds waren echter niet dat banken werden zoekgespeeld, maar dat er banen verloren gingen en dat leverde evenzo publieke discussie op, maar dan tussen vakbonden en bancaire werkgevers.”

De moderne variant van de betaling per pinpas is de internetbetaling via iDEAL. Dat werd in 2005 in gebruik genomen en heeft betalen in digitale winkels zo makkelijk gemaakt als pinnen in een ‘gewone winkel’.

Kort voor de zomer rekende de beheerder van iDEAL uit dat er in 2015 zo’n 222 miljoen transacties moeten hebben plaatsgevonden (PDF).

Foto: Joris Louwes (cc)

Dit bericht is 41 keer gedeeld

1 Reactie

Arnold Overhaart

iDeal – de basis hiervan is door mij bedacht ongeveer 14/15 jaar geleden toen wij bezig waren met een project waarbij Belgacom betrokken was – er was toen redelijk wat angst onder de internet gebruikers om hun credit card te gebruiken en ben ik gaan zoeken naar een alternatief.
Eerder had ik voor RABO ICT op verzoek gekeken naar winkelplein.nl om deze te upgraden.
Ik heb toen o.a. aangegeven dat ik het vreemd vond dat de Rabo een externe kassa gebruikte
Later heb ik de Rabo gecontact over een module die ik had gezien toen ik voor hen bezig was – daar vroegen hun een belachelijke bedrag voor waardoor ik tijdens het telefoongesprek de basis heb bedacht voor wat men nu kent als iDeal – het grote verschil was en is nog steeds dat zoals ik het toen bedacht heb en werkzaam is gemaakt dat dit systeem voor NED & BEL functioneerde bij alle online banken – er was een koppeling gemaakt met de backoffice en wharehouse van een van de grootste office suplies leverancier ter wereld waardoor het toen mogelijk was om de hele transactie binnen 20 min te verwerken en dat was ook meteen de rollovertime (geld op je rekening) en het mooiste van alles was dat het kosteloos was.

Toen het systeem bekend werd omdat wij toen het betaling systeem op hadden gegeven voor de innovatie prijs bij de jaarlijkse verkiezing van de thuiswinkel org – is er niet helemaal netjes mee om gegaan zullen wij maar zeggen, niet lang daarna kwamen de eerste berichten dat iDeal er aan kwam.
Wij zijn op geen enkele manier naar voren gebracht bij de verkiezing als meest innovatieve van het jaar.

Door de huidige ontwikkelingen zijn we weer een concept gaan bedenken waarbij ook een betalingsmodule aanwezig zal zijn – het hele concept gaan we de komende periode rustig uitrollen.

Ik heb in dit “verhaal” een aantal zaken weg gelaten, voor het geval men zou denken dat het niet juist zou zijn, dan kan ik daar altijd nog een aanvulling op geven -indien noodzakelijk en gewenst –

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond