Deel dit artikel
-

Bastiaan van den Berg (De Persgroep): ‘Ik geloof sterk in experimenten’

Productontwikkeling in een datagedreven omgeving klinkt voor veel bedrijven als de heilige graal. Voor Bastiaan van den Berg is het al jaren praktijk. Een praktijk die hij sinds kort voert bij de Persgroep.

Wat maakt juist de Persgroep nu zo interessant?
“De Persgroep Online Services is de internettak van de organisatie. Daarin zitten drie verticals: Automotive, Labourmarket en Technology, met titels als Autotrack.nl, Nationale Vacaturebank en tweakers.net. We willen groeien in de huidige verticals en met nieuwe. Online Services staat ook los van het krantenbedrijf, opereert vrij autonoom. Ik kan dus echt bouwen aan het bedrijf met bekende merken.”

Wat houdt je werk in?
“Kort gezegd: mensen verbinden. Bij de collega’s binnen de individuele businessunits zit heel veel kennis. Die wordt echter nog niet goed ontsloten naar de andere onderdelen. Ik ga dan ook vooral de uitwisseling van ervaringen helpen faciliteren. Hiermee leg je de fundamenten voor een organisatie om te groeien.”

Heeft dat met cultuur te maken?
“Deels. Een bedrijfscultuur kun je niet zomaar aanpassen, want die moet worden gedragen. Op het gebied van productmanagement ligt dat iets anders. Daar gaat het om de sfeer die je creëert. Ik geloof bijvoorbeeld sterk in experimenten doen. Productontwikkelaars moeten het gevoel hebben dat dat mag en wordt gewaardeerd. Daarmee accepteert de organisatie dat ontwikkelingen in eerste instantie niet heel snel gaan, maar op langere termijn doe je wel dan de juiste dingen.”

Wat voor soort manager ben je?
“De rol van peoples-manager en facilitator ligt me erg goed. Hoe je ervoor zorgt dat collega’s zo optimaal mogelijk kunnen presteren binnen de visie en missie van het bedrijf. Daar kan ik ze bij helpen. En creëert een werksfeer met een duidelijke focus op resultaat in combinatie met veel vrijheid in oplossingsrichtingen. Dat vereist ook veel vertrouwen.”

Jouw functie is nieuw. Waar mag ik die plaatsen?
“Er is een nieuwe gespecialiseerde managementlaag gebouwd. Niki van Wijk (MT-lid voor Marketing & Data, red) en ik zijn tegelijk begonnen en vallen samen met de CTO onder Sander van den Hout als directeur. Aan mij de taak om met servant leadership de teams te helpen en breder te kijken dan de individuele vertical. Dat ligt me goed en ik voel me ook als met open armen ontvangen.”

Ben je intern gericht of klantgericht?
“Beide. Vanuit mijn vakgebied ben je altijd met de klant bezig. Met hoe je zijn behoefte optimaal kunt vervullen op basis van de missie en visie van het bedrijf. Maar vanuit productmanagement ben je ook de spil tussen verschillende afdelingen intern.”

Welke specifieke bagage neem je mee?
“Op productmanagementgebied heb ik meer dan vijftien jaar ervaring bij verschillende typen bedrijven met veel verschillende doelgroepen en werkwijzen. Zowel succesverhalen als minder succesvolle. Ook heb ik ervaring met het creëren van de juiste cultuur van customer centric development. Een succesvol product bereik je immers alleen door die passende cultuur te hebben.”

Wat hoop je te leren?
Productmanagement vanuit een matrixorganisatie is nieuw voor me. Fijn om me nu daarin te kunnen verdiepen.”

Is ‘datastrategie’ ook bij jullie zo’n gevleugelde term?
“Eigenlijk niet, maar dat is inherent aan mijn werk. Binnen productmanagement is data altijd al belangrijk geweest. Al sinds mijn tijd bij eBay in 2007. Ik zie wel dat het voor organisaties in het algemeen, en dus ook hier, in toenemende mate belangrijk wordt. De Persgroep is hier professioneel op ingericht en ontwikkelt zich naar een datagedreven organisatie.”

Waar sta je over vijf jaar?
Lachend: “Wellicht omringd door autonoom rijdende auto’s. Qua werk betreft… ik geloof niet echt in een strak omlijnd carrièrepad. De wereld verandert ook snel. Desondanks weet ik vrij zeker dat ik ergens iets met productmanagement aan het doen ben.”

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#166).

Deel dit bericht

1 Reactie

Robin

Gefeliciteerd met deze mooie nieuwe uitdaging, Bastiaan!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond