Deel dit artikel
-

Bedrijven laks met online sollicitaties

Bedrijven reageren enorm traag op online sollicitaties. Dit blijkt uit onderzoek van Digitaal Werven, waaruit eerder al bleek dat driekwart van de onderzochte werkgevers een onvoldoende scoort als het gaat om de online sollicitatie-ervaring.

Digitaal Werven deed onderzoek door zelf online te solliciteren meer dan 350 bedrijven en organisaties, om de kwaliteit van de response te meten. Slechts 16 procent van de onderzochte bedrijven noemt op de eigen website een concrete termijn waarop men belooft te reageren op de sollicitatie. Bijna 75 procent van de onderzochte bedrijven houdt zich niet aan deze zelf opgelegde termijn.

In totaal lukt het bijna de helft van alle bedrijven niet om binnen één werkweek te reageren op een sollicitatie. Eenderde van de organisaties doet er zelfs meer dan twee weken over. Als reactie zegt initiatiefnemer Bas van de Haterd: “Een sollicitant zal zelden nog maar bij één bedrijf een solliciteren, daarom is de reactiesnelheid van bedrijven van steeds groter belang. Ook is het voor veel jongeren een teken van respect.”

Wel is er een lichtpuntje: waar vorig jaar maar liefst 50 procent van alle onderzochte werkgevers niet eens de moeite nam om te reageren, is dat nu nog maar 15 procent. “Maar ieder bedrijf dat niet op online sollicitanten reageert is schandalig bezig”, reageert Van de Haterd.

Daar waar de non-respons flink is afgenomen ten opzichte van vorig jaar, scoort toch een beduidend groter deel van de bedrijven over de hele linie een onvoldoende: 75 om 50 procent. Van de Haterd weet niet precies waar die verslechtering door komt, maar hij signaleert wel dat er beduidend meer bedrijven zijn onderzocht (350 tegen 100). “We hebben relatief meer middelgrote bedrijven onderzocht. Juist in de grote middengroep is men minder bezig met online werving.”

Digitaal Werven onderzoekt jaarlijks bedrijven en organisaties op hun digitale sollicitatie-ervaring. Hierbij worden jobboards, uitzendbureaus en werving- en selectiebureaus uitgesloten ‘om een eerlijk vergelijk te maken’. De digitale sollicitatie-ervaring bestaat uit de website, het online sollicitatieproces en een daadwerkelijke sollicitatie bij de organisatie.

Tegenover alle kritiek staat ook waardering voor de bedrijven die wel goed bezig zijn met online sollicitaties. Digitaal Werven nomineerde negen bedrijven met de beste digitale sollicitatie-ervaring, waaruit op 3 december een winnaar wordt gekozen. De genomineerden zijn: Accenture, Caesar Group, Movares, Oranjewoud, Ordina, PricewaterhouseCoopers, TamTam, Tennet en Vodafone.

Toch heeft Van de Haterd nog wel een sneer naar een van de onderzochte werkgevers: “Van één bedrijf ontvingen we een antwoordbrief met handgeschreven adres: van het Ministerie van Defensie. Nu snap ik waarom Defensie zo lang over sollicitatieprocedures doet.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond