Deel dit artikel
-

Bedrijven zien sterke terugval groei Twitter-volgers

Bedrijven die Twitter als communicatieplatform gebruiken zien een sterke terugval in de groei van het aantal volgers, maar erger: de interactie neemt dramatisch af.

Dat zegt het bureau Quintly aan de vooravond van de publicatie van de kwartaalcijfers van het sociale netwerk. Quintly komt tot zijn conclusies na de analyse van 30.000 Twitter profielen.

De groei van het aantal volgers nam in de eerste helft van 2016 af met veertig procent vergeleken met vorig jaar. Het aantal interacties ging met 58 procent omlaag. Dat laatste toch vooral bij bedrijven met meer dan 10.000 volgers.

Capture

Verrassend zijn deze ontwikkelingen niet. De eerste berichten over afnemend Twitter gebruik verschenen al twee jaar geleden. Sindsdien heeft de trend zich voortgezet.

Het aantal maandelijkse gebruikers bleef eind vorig jaar al steken op 320 miljoen. Wanneer de sms dienst van Twitter niet wordt meegerekend, was er zelfs sprake van achteruitgang, van 307 naar 305 miljoen.

De voor de hand liggende verklaring is dat Twitter niet meer echt nieuw en uitdagend wordt gevonden, maar het plotseling dalende engagement is daarmee niet goed te verklaren, tenzij andere media (zoals chatapps) de functie van Twitter heeft overgenomen.

GongTo / Shutterstock.com

Deel dit bericht

6 Reacties

Sander

Los van de redenen die al genoemd worden lijkt het mij ook zo dat er andere zaken veranderd zijn, waardoor de interactie afneemt. Wat dacht je van de “vind ik leuk” mogelijkheid voor Tweets. Ik heb sterk de indruk dat deze optie het aantal retweets enorm drukt, waardoor een boodschap soms wat minder makkelijk een groot bereik krijgt. Dat zorgt er ook voor dat vanuit die hoek (laten we zeggen “niet volgers”) waarschijnlijk minder interactie komt.

Daarnaast is naar mijn idee de functie van Twitter sterk veranderd de laatste 2 jaar. Van een conversatie platform naar veel meer een nieuwsplatform en een platform voor webcare. Dat hoeft overigens niet erg te zijn… Maar het is wel anders.

Rogier

Eens met Sander. Zou er aan toevoegen dat Twitter vooral een ‘schreeuw’ platform is: je ‘schreeuwt je boodschap de wereld in. Er is relatief weinig interactie: het is een collectie aan boodschappen die mensen willen verzenden. Dat wordt op den duur vermoeiend.

Harry

Zijn de gemiddelde bedrijven wel in staat om hun social media marketing te analyseren ?
Ik denk dat de kennis veelal ontbreekt om te anticiperen, daarnaast is er (nog) geen goede reporting tool die voor een gemiddelde marketing manager de juiste analyse kan bieden.

Jaap den Dulk

wat Harry zegt.

het betekent eerder dat bedrijven niet leren luisteren. “Volgers verloren” wil zeggen “interesse verspeeld”

Jeanet Walraven

Het is voor mij iets te kort door de bocht om zo’n conclusie te trekken. Ik ben dan ook wel benieuwd hoe het communicatieplatform dan wordt ingezet. Is het re-actief en als klantenservice of wordt er pro-actief de dialoog opgezocht? En wat verstaat men onder communicatie?
En als er minder volgers zijn of een terugval is, waar heeft dit dan mee te maken? Is de content niet interessant meer, teveel een zendkanaal, een concurrent die interessanter is of zijn er veel fake-accounts of buitenlandse accounts die ontvolgen? Kortom ik zou iets meer achtergrond informatie willen zien om zo’n conclusie te kunnen trekken.

Malu

Het zou echt top zijn als we allemaal Twitter weer wat meer waarderen, ik zie gelukkig nog steeds resultaten wanneer ik Twitter inzet voor meer traffic naar mijn blog 🙂
Fashion, Beauty and DIY blog by Malu Swartjes! ♥

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond