Deel dit artikel
-

‘Begin nu met chatbots’

“De massa-adoptie van chatbots is nog ver weg, dus als bedrijf kun je juist nu efficiënt experimenteren met het kanaal en een klantenbetand opbouwen”, vertelde Asbjörn Jörgensen van Maxwell op Tech Live!

De ondernemer was dinsdag een van de sprekers op het hoofdpodium van de Beurs van Berlage in Amsterdam. Hij deelde ervaringen vanuit zijn nieuwe bedrijf Maxwell dat techniek levert om chatbots te koppelen aan marketing- en saleskanalen.

Webwinkels en online dienstverleners zetten de eerste stappen met chatbots als servicekanaal naar hun klanten toe. Het is een asynchrone manier van communiceren met klanten die volgens Jörgensen betere resultaten oplevert.

“De conversie-uplift is aanzienlijk hoger dan bij mobiel. De openrate van chatberichten ligt op de tachtig à negentig procent en de conversieratio drie à vier keer hoger.”

De start-up werkt momenteel enkel met geschreven chats. Bij veel dialogen is zelfs geen kunstmatige intelligentie in de vorm van natuurlijke taalherkenning nodig. “Beslissingsbomen werken prima. Een partij als Booking.com haalt AI er pas in de laatste fases van interactie bij.”

In de praktijk worden bots ingezet voor klantenservice, het verwerven van inschrijvingen voor nieuwsbrieven en retargeting. Bijvoorbeeld door reminders te sturen over niet afgerekende items in een winkelmandje bij een webwinkel.

Een van de belangrijkste en meeste onderschatte elementen van text- en voicechat is copywriting. Marketeers besteden vooral aandacht aan de vorm van het kanaal, niet aan aard en inhoud van de boodschap. “Flowdesigns is het lastigst.”

Foto: Maurizio Pesce (cc)

Dit bericht is 8 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond