Deel dit artikel
-

Bekende Nederlanders steunen John de Mol in strijd tegen misleidende Facebook advertenties

Alexander Klöpping, Herman den Blijker, Humberto Tan, Jort Kelder, Marco Borsato, Matthijs van Nieuwkerk, Nikki Herr, Rik van de Westelaken, Ruud Feltkamp en Waylon hebben een verklaring opgesteld waarin zij Facebook oproepen om nu eindelijk eens de overlast van misleidende bitcoin advertenties aan te pakken. Hun foto’s en namen zijn zonder toestemming in advertenties gebruikt.

Zij doen dat aan de vooravond van een rechtszaak die komende maandag dient in de Amsterdamse rechtbank van John de Mol tegen Facebook. Beide partijen stonden eerder tegenover elkaar in de rechtbank, maar pogingen om de zaak buiten de rechtbank om te schikken zijn niet gelukt.

In de verklaring stellen de BN’ers: ‘Degenen van wie de naam en foto worden gebruikt worden er op aangekeken. Facebook is door de betrokkenen hierop al verschillende keren aangesproken, maar weigert afdoende maatregelen te nemen. Facebook stelt dat zij slechts tussenpersoon is en niet tegen de advertenties kan en hoeft op te treden. Het is echter wel Facebook die het advertentiesysteem heeft opgezet, controleert en beheert en er veel geld mee verdient. Facebook loopt weg voor haar verantwoordelijkheid.’

Facebook laat aan EenVandaag weten: ‘We werken op dit vlak hard aan betere detectie, beoordelingen en aan het identificeren van de accounts en paginabeheerders die in strijd zijn met ons beleid. Veel misleidende advertenties zijn afkomstig van gehackte accounts en nepaccounts; we zetten ons dan ook in toenemende mate in om deze te verwijderen.’

Foto Eenvandaag

Deel dit bericht

3 Reacties

123check123

Uiteindekijk ben ik ook gevallen voor een bitcoin-advertentie van Jort Kelder. Jort is uiteindelijk een slimme man.
Yardoption en ETFinance zijn de partijen waarbij ik veel geld heb verloren.Tienduizenden euro’s

Kan iemand mij iets vertellen over deze partien

Anja Bart

Waarom alleen Facebook aanklagen? Ik zie de bitcoin advertenties ook om de haverklap in nieuwsapps, bijvoorbeeld die van AT5, dat gaat via Google Advertising (vertelde AT5 mij desgevraagd). In de laatste die ik zag had de adverteerder trouwens als ‘grap’ Jort bont en blauw gephotoshopt. Het gaat hier om alle bedrijven die misleidende advertenties plaatsen. Er zijn ook veel malafide webshops die zo adverteren. Helaas zijn er nog steeds mensen die erin trappen, dus het is lonende business. Hier zien we toch echt een van de nadelen van een volledig geautomatiseerd proces.

Erwin

Dus ze kunnen en hoeven niet op te treden tegen de advertenties? Maar o, wee als je als particulier een foto van een tepel upload. Dan treden ze natuurlijk meteen, onomkeerbaar en compleet geautomatiseerd op.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond