Deel dit artikel
-

Belang onafhankelijke telecomaanbieders sterk afgenomen

Sinds de overname van Simpel door T-Mobile is het belang van onafhankelijke (virtuele) aanbieders afgenomen tot nog maar 12,5 procent van de Nederlandse mobiele markt.

T-Mobile Nederland heeft eind 2020 dan ook de koppositie veroverd op de Nederlandse mobiele markt.

KPN is nu tweede en Vodafone is de nummer 3, blijkt uit de nieuwste editie van het Telecompaper kwartaalrapport over de Nederlandse mobiele operators. De groei komt niet alleen door deze overname, want het hoofdmerk T-Mobile had ook de sterkste organische groei in 2020.

T-Mobile heeft zijn klanten ook bij de merken Tele2, Ben en (sinds december) Simpel. Bij elkaar hadden ze eind 2020 meer dan 32 procent van alle retail-simkaarten.

KPN zakte overall naar de tweede plaats, maar is met het merk KPN nog steeds marktleider, met bijna 28 procent van de simkaarten.

Vodafone eindigde ook in 2020 op de derde plaats, maar vergrootte zijn marktaandeel licht tot bijna 25 procent van de retail-aansluitingen, geholpen door de vraag naar vast-mobiele pakketten met Ziggo en groei in het zakelijke segment. Het aandeel van Vodafone in de omzet uit telefonie is met iets meer dan 28 procent hoger, dankzij een groot aandeel van postpaid in het klantenbestand.

De totale Nederlandse markt is vorig jaar met 1,6 procent gegroeid tot ruim 21 miljoen aansluitingen, wat neerkomt op een penetratie van 121 procent van de bevolking.

De totale omzet uit mobiele diensten daalde met 2,9 procent tot EUR 3,6 miljard, vanwege de felle concurrentie en kortingen op vast-mobiele pakketten die prijzen onder druk zetten. Ook werkte de pandemie door in de omzet, door minder verbruik buiten de bundel en lagere inkomsten uit roaming.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond