Beleggers straffen Expedia voor winstdaling

De koers van het aandeel Expedia daalt misschien wel met twintig procent als zodadelijk de Amerikaanse beurs opengaat. Het bedrijf presenteerde gisteren nabeurs een winstdaling van 31 procent.

“Het jaar eindigde niet zoals we het ons voorstelden”, aldus CEO Mark Okerstrom van Expedia gisterenavond bij de toelichting op de cijfers over het vierde kwartaal (PDF). De kosten voor marketing en verkoop stegen met zestien procent, wat de winst zoveel drukte dat beleggers het aandeel Expedia van de hand doen.

De gerealiseerde handelswaarde steeg met veertien procent tot 19,8 miljard dollar. De eigen kwartaalomzet steeg met elf procent tot 2,3 miljard dollar. De nettowinst daalde met 31 procent tot 55 miljoen dollar. Van dat soort verrassingen houden de aandeelhouders van Expedia niet. Over het hele jaar genomen steeg de nettowinst met 34 procent tot 378 miljoen dollar.

Okerstrom zit vol plannen voor het nieuwe jaar. Hij gaat meer investeren in content en localisatie en wil het aanbod, dat zijn vooral hotelkamers en vakantiehuizen, verbreden en verdiepen. De markt is nog groot genoeg voor forse groeistappen:

Expedia is eigenaar van labels als Expedia, Trivago, Hotels.com en Homeway. Trivago boekte een jaaromzet van 1,2 miljard dollar (+40%). De winst (ebita) van de Europese metazoeker daalde van 35 miljoen in 2016 naar 5 miljoen in 2017. Dat komt met name door de forse investeringen in marketing en sales.

Foto: carboila (cc)

1 Reactie

Het begin van het einde voor OTA wat hotels betreft. De hotels nemen de macht weer in eigen hand en de klant pakt dat steeds sneller op.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug