Deel dit artikel
-

Belg kocht in 2023 voor 16,3 miljard euro online

Belgische consumenten hebben het afgelopen jaar voor 16,3 miljard euro online aangekocht, blijkt uit de jaarlijkse monitor van Becom, de Belgische federatie van de e-commerce. Dat is een stijging van 10,7 procent in vergelijking met een jaar eerder. De verkoop van kleding ging wel licht achteruit.

Belgen kochten online vooral meer diensten, zoals pakketreizen en vliegtuigtickets. Die zagen in één jaar tijd een toename van 20 procent. In vergelijking met vijf jaar geleden wordt er nu voor 4,8 miljard euro meer online gekocht, zegt Greet Dekocker van Becom.

In de top 3 van meest gekochte producten, in waarde, vinden we naast kleding (1,6 miljard euro) ook voeding (€1,2 miljard) en schoenen (€832 miljoen).

Belgen gaven in 2023 online 28 procent meer uit aan pakketreizen dan in 2022. Online aankopen van vliegtuigtickets en accommodaties waren goed voor 2,1 miljard euro.

Het afgelopen jaar zijn er 10,5 procent meer Belgische webshops bij gekomen. Het totale aantal Belgische webshops kwam daarmee op 63.202. Ze realiseerden een totale omzet van 13,3 miljard euro.

Uit de cijfers van Becom blijkt verder dat Belgische webshops het afgelopen jaar voor 2,5 miljard euro aan producten en diensten verkocht hebben aan buitenlandse consumenten, een lichte daling tegenover vorig jaar, maar een stijging tegenover de jaren daarvoor. Vooral Nederlandse (32%) en Franse (22%) shoppen bij Belgische online verkopers.

De Belg vindt op zijn beurt meer en meer zijn weg naar marktplaatsen. Belgische handelaars zijn daar vaak ondervertegenwoordigd, waardoor een deel van de groei in ons land naar buitenlandse spelers gaat.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond