Deel dit artikel
-

België passeert Nederland in e-commerce ranglijst

België is Nederland gepasseerd in de The 2015 Global Retail E-Commerce Index, een ranglijst die het groeipotentieel van dertig e-commercelanden weergeeft. Nederland steeg zes punten naar positie 13, maar België is met 15 punten op de negende plaats beland en is samen met Denemarken de snelste stijger in de lijst.

België is bezig met een inhaalslag op het gebied van e-commerce en dat uit zich in de cijfers. Het groeipotentieel bedraagt 82 procent, terwijl Nederland daar met 8.1 net onder zit. Nederland scoort wel hoger op het gebied van infrastructuur en vooral consumentengedrag, maar de aantrekkelijkheidsscore van België bedraagt 45,8 procent, en die van Nederland 41,8 procent.

Samensteller ATKearney prijst de solide infrastructuur van België en constateert een groeiend aantal online kopers. De helft van het land bestelt online. ATKearney verwacht 25 procent groei tot aan 2020, met name op het gebied van kleding, voeding en elektronica.

Wel hebben vooral buitenlandse spelers voet aan Belgische grond weten te krijgen zoals het Duitse Otto en het Nederlandse bol.com, maar ook Amazons Franse website. Maar Belgische aanbieders halen de achterstand snel in en ATKearney wijst onder meer op supermarkt Colruyt.

Bovenaan de lijst staan de VS, China en Engeland. In het algemeen constateert samensteller ATKearney een forse groei van e-commerce, hoewel die wel wat gaan afvlakken. De gezamenlijk omzet steeg in 2014 naar 840 miljard dollar. In reeds gevestigde e-commercelanden halen traditionele retailers met omnichannelformules de achterstand in, met name in de VS, dat 238 miljoen dollar voor zijn rekening neemt.

De grootste Europese landen Engeland, Duitsland en Frankrijk stegen verder, en ook Spanje begint eindelijk op te komen. Verliezers zijn vooral Brazilië en Argentinië, grotendeels als gevolg van het gebrek aan logistieke faciliteiten.

Een duidelijke indicatie voor groei zijn in de ogen van ATKearney IPO’s van online retailers, zoals die van Alibaba in september 2014.

Capture

Tupungato / Shutterstock.com

Dit bericht is 782 keer gedeeld

5 Reacties

Nick

Rare ranglijst. Dus omdat wij hier al verder zijn (en minder potentie hebben), staan de Belgen hoger? En België een bijna net zo goede infrastructuur als Nederland..? Die mensen hebben duidelijk nog nooit een ritje gemaakt in dat land.

Marc

Dit is typisch weer zo’n lijst die verkeerd wordt geïnterpreteerd. In de kolom Consumer behavior zie je dat Nederland op de 2e plaats staat voor wat betreft acceptatie van e-commerce in de samenleving. Samen met Denemarken en Finland vechten wij al jaren om de top positie. Dat zegt veel meer over NL.

Kortom: Nick, ik deel je mening, rare ranglijst dit.

Chris Van Wesemael

Je moet de lijst natuurlijk correct interpreteren. Uiteraard staan wij hoger dan Nederland wat groeiPOTENTIEEL betreft, daar we hier nog een heel eind achterop lopen.

Gijs Vroom

Exact, het gaat hier om de lijst naar groeipotentieel en dat is uiteraard iets anders dan een lijst op volgorde van de meest ontwikkelde e-commerce landen.

Wat ik opvallend vind is dat Nederland juist gestegen is in potentie.

Pieter

Erg vage lijst dit. Het lijkt net alsof België verder is op het gebied van eCommerce in vergelijking met Nederland. Ik heb online marketing en sales op zowel de Nederlandse als Belgische markt gedaan en mijn eigen conclusie is dat de gemiddelde Belg 5 jaar achterloopt op het gebied van eCommerce. Voor veel Belgen is online winkelen een nieuwe ervaring, vooral in BQ, terwijl we hier in Nederland toch redelijk gewend zijn geraakt aan online shoppen in de afgelopen 10 jaar.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond