Deel dit artikel
-

Belgisch e-commerce naar 3,6 miljard kwartaalomzet

De Belgische consument gaf in het derde kwartaal van 2022 voor 3,6 miljard euro uit aan producten en diensten bij webwinkels en handelsplatformen. Dat is een stijging van twaalf procent.

Over de eerste negen maanden van het jaar steeg de teller, in vergelijking met vorig jaar, met 23 procent tot 10,8 miljard euro. Dat blijkt uit De BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, de lokale tegenhanger van Thuiswinkel.org.

Waar essentiële producten een stijging vertonen, stagneert de aankoop van luxeproducten zoals speelgoed, kleding en electronica. “De uitzondering op de regel zijn pakketreizen, vliegtuigtickets en accomodaties. De Belg verkoos dit derde kwartaal ervaringen boven luxeproducten, wellicht is hier ook sprake van een ‘inhaalmanoeuvre’ na de strengere maatregelen van 2020 en 2021 voor reizen en evenementen”, aldus een woordvoerder voor BeCommerce in een persbericht.

Belgen kochten in de drie maanden tot oktober voor 1,7 miljard aan diensten, een stijging van 16 procent. De verdeling producten-diensten is daarmee praktisch gelijk verdeeld.

Het aantal Belgen dat online winkelde daalde een fractie, met twee procent naar 6,9 miljoen. Het aantal online aankopen was met 40,9 miljoen stabiel. De gemiddelde uitgave per aankoop steeg van 462 naar 525 euro, wat niet verrassend is aangezien er aanzienlijk meer toeristische boekingen plaatsvonden dan eerder.

Foto: SpankyNew (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond