Deel dit artikel
-

Belgische tv-markt merkt invloed streamingdiensten

De concurrentie op de Belgische tv-markt neemt toe doordat streamingdiensten steeds meer ingeburgerd raken. Proximus werkt samen met Disney+, Orange zet in op voetbal en Telenet bereidt zijn eigen videodienst voor. Het gevolg is dat de Belgische televisiemarkt in het tweede kwartaal van 2020 voor een derde opeenvolgende kwartaal abonneeverliezen laat zien, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

De concurrentie op de Belgische tv-markt neemt toe doordat streamingdiensten steeds meer ingeburgerd raken. Proximus werkt samen met Disney+, Orange zet in op voetbal en Telenet bereidt zijn eigen videodienst voor. Het gevolg is dat de Belgische televisiemarkt in het tweede kwartaal van 2020 voor een derde opeenvolgende kwartaal abonneeverliezen laat zien, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Het aantal tv-abonnementen daalde in het tweede kwartaal met 7000, vergelijkbaar met de daling in de voorgaande twee kwartalen.

Het totaal aantal tv-abonnees op de Belgische markt bedroeg eind juni 4,5 miljoen, een daling ten opzichte van de piek van 4,5 miljoen in het derde kwartaal van 2019.

De tv-omzet steeg in het tweede kwartaal van 2020 nog steeds met meer dan 1,6 procent op jaarbasis, maar daalden met 1,9 procent op kwartaal basis.

De daling in het tweede kwartaal is mogelijk ook deels te wijten aan de opschorting van livesport tijdens door de uitbraak van het coronavirus.

De trend op langere termijn kan echter de eerste tekenen zijn van een ‘cord cutting trend’ in België. De vele aankondigingen over nieuwe content in de afgelopen weken suggereren dat de operators zich voorbereiden op meer druk op het aantal abonnees.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond