Deel dit artikel
-

‘Belgische webshops doen het steeds beter ten opzichte van hun buitenlandse concurrentie’

Belgische webshops kruipen dichter bij prestaties van best-in-class-webshops als Ikea en Netflix. Dat is de conclusie van de Shopping100 die BeCommerce uitstuurt met steun van Bpost en Mollie.

De belangrijkste concurrentie op de Belgische markt komt nog altijd van de noorderburen: een vierde van webshops op de lijst is afkomstig uit Nederland.

Maar waar 26 CEO’s aan het begin van de coronacrisis nog opriepen om online te bestellen bij Belgische webshops, blijkt uit de BeCommerce Shopping100 dat de meeste Belgen zich ook in 2019 al bewust waren van het belang van lokaal winkelen. Zeven op de 10 bestellen gaan naar binnenlandse webwinkels.

Ongeveer de helft van de Belgen vindt het belangrijk om lokaal te winkelen en daarvoor controleert 40 procent structureel of een webshop een ‘.be’-adres heeft alvorens te kopen.

In de zesde editie van de Shopping100 beoordeelt BeCommerce de prestaties van de webwinkels niet op basis van omzetcijfers, maar via de zogeheten digitale voetafdruk. Die wordt gemeten aan de hand van acht objectieve, vergelijkbare en verifieerbare parameters zoals Search Engine Results Page, het aantal bezoekers en de drie belangrijkste afzetmarkten.

Uit de Shopping100 blijkt dat de meeste webwinkels van Belgische bodem voornamelijk in België, Nederland en Frankrijk bezocht worden. Een belangrijke reden hiervoor is tweetaligheid van vele Belgische webshops: een verbreding hiervan met een Engelse versie kan hen helpen een internationale markt aan te boren.

Foto Thomas Konin (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond