Deel dit artikel
-

Bereik Amazon.nl bijna verdubbeld in 12 maanden

Amazon heeft in Nederland een spetterend jaar achter de rug. Het bereik van het handelsplatform is in twaalf maanden van 3,8 miljoen gegroeid naar 6,5 miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder.

Hoeveel de Amerikanen hebben betaald aan marketinggeld is niet te herleiden, maar degene die verantwoordelijk is voor de Nederlandse markt zal niet ontevreden zijn. Een jaar geleden was het .nl-domein nog een boekenwinkel en moest de Nederlander naar Amazon.de voor alle andere zaken. Na de herlancering in maart schoten de bereikcijfers omhoog.

Cijfers van Vinex, dat het online bereik van sites meet, laten zien dat Amazons bereik in augustus al op 4,9 miljoen stond. In de top 50 was de Amerikaanse marktplaats al gestegen van plaats 28 naar 23. De najaarssprint, met Prime Day, Black Friday, sinterklaas en kerst, leverde nog net geen plaats in de top tien op.

November was een piekmaand met een bereik van 7,3 miljoen en het doorgaans luwe januari geeft Amazon plaats vijftien in de Vinex-top 50 met 6,5 miljoen Nederlandse internetters die minimaal een keer langskwamen die maand. Ter vergelijking: Coolblue staat op plaats 26 met vijf miljoen unieke bezoekers en bol.com op plek vijf met een bereik van 11,5 miljoen.

De bereikcijfers laten zien dat de Nederlandse consument de weg naar de nieuwe marktplaats goed weet te vinden. Het is geen eendagsvlieg. Uit een nieuw onderzoek van Maze-One en MeMo2 spreekt dat de populariteit op onderdelen nog verder kan groeien.

“Bol.com is voor 65% van de Nederlanders de meest aansprekende marketplace, echter loopt het platform na een groei in het derde kwartaal van 2020 iets terug in populariteit (-3%) ten opzichte van het derde kwartaal. Coolblue staat op een tweede plek (35%), gevolgd door AliExpress (31%), die beiden ook daalden met respectievelijk vijf en twee procent. Platform Amazon.nl daarentegen spreekt de Nederlandse consument steeds meer aan (29%) en stijgt met vijf procent in populariteit. Amazon.nl deelt de vierde plek in dit rijtje met Wish.”

Foto: dirk werdelmann (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond