Deel dit artikel
-

Bereik Nederlandse online nieuwsplatforms is op het niveau van 2020 gebleven

Het bereik van de Nederlandse online nieuwsplatforms is op het niveau van 2020 gebleven. Maandelijks raadpleegt 82 procent van de dertienplussers een of meer nieuwssites of -apps. Het aantal bekeken nieuwsberichten en de surftijd namen licht toe. Er werden in totaal 5,3 miljard nieuwspagina’s bekeken, zo blijkt uit gegevens van het NOBO bereiksonderzoek.

Het gezamenlijke bereik van de nieuwssites en apps stabiliseerde in geheel 2021 op 89 procent. Dat staat voor 14,4 miljoen personen.

NU.nl, Marktplaats, NOS en AD gaan bij de Nederlandse online media met indrukwekkende cijfers aan kop. De sites ontvangen maandelijks bijna de helft van de Nederlanders, goed voor ruim 7 miljoen bezoekers.

Opvallend is het grote aantal tijdschrift- en nieuwsmerken dat flink stijgt. Ook regionale nieuwsmedia zijn onder de stijgers terug te vinden evenals verschillende omroepsites. Opnieuw is zichtbaar dat veel van oorsprong offline mediamerken hun online bereik zien stijgen. Dat geldt voor veel dagblad- en magazinemerken, maar ook voor een mediamerk als BNR Nieuwsradio. Nieuwsmerk Metro maakt na het staken van de gedrukte editie online een sterke doorstart.

Tabel 1: Toplijst stijgers in gemiddeld maandbereik 2021 (index, 2020 = 100)

Tabel 2: Toplijst gemiddeld maandbereik 2021 getagde platforms deelnemers

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond