Deel dit artikel
-

Beslist.nl laat omstreden conversiepixel vallen

Prijsvergelijker Beslist.nl laat zijn systeem van verkoopcommissies op basis van de omstreden conversiepixel die partners verplicht moesten gebruiken definitief vallen. “We hebben ervan geleerd”, zegt COO Léon Kramer tegen Emerce. Beslist voert weer het oude systeem in van klikvergoedingen op basis van kosten per klik.

Beslist.nl heeft zijn circa tienduizend klanten vanochtend geïnformeerd over de veranderingen, die komende maand al ingaan.

Vorige zomer ontstond er flink wat reuring over het verrekenmodel. Beslist.nl hanteerde destijds een vergoedingsmodel waarbij webwinkels niet betalen voor de kliks naar hun site maar voor de gerealiseerde verkopen. Bol.com, Coolblue, Fonq en Wehkamp vonden dat ze op deze manier te veel klantdata met Beslist.nl moesten delen. Zo zou Beslist.nl ook data van andere verkeersbronnen kunnen inzien.

Een ander bezwaar was dat partners werd verplicht af te rekenen op de bruto-verkopen. Dat vonden veel partijen niet interessant, want er werd bijvoorbeeld geen rekening gehouden met retouren.

Het CPS (Cost per sale) model blijft wel gekoppeld aan de eigen Winkelwagen van beslist.nl, maar zonder de conversiepixel. “We waren er misschien te vroeg mee”, erkent Kramer.

De vernieuwde accounts – CPC en CPS – moeten webshops meer grip en zekerheid bieden bij het online verkopen, stelt Beslist, dat zich ‘verder wil ontwikkelen als verkooppartner van webshops.’

Deel dit bericht

10 Reacties

Sjaak

Ze draaien het nu een beetje om. Conversie pixel per sale is juist ideaal als webwinkel eigenaar. Je betaald enkel voor gerealiseerde sales. Het nieuwe idee is je volledige winkelwagen overhevelen naar Beslist.nl zelf. Nee dat is fijn..

Henk

“We waren er misschien te vroeg mee”.

Eh nee. Het probleem met de conversiepixel is dat (zoals het toen opgezet was, is misschien aangepast in de tussentijd?), wanneer je deze op je site zet, beslist inzicht krijgt in ALLE producten die je verkoopt (en dus je volledige omzet). Dit omvat per order: welke producten, aantallen, prijzen, totaal van het orderbedrag, berekende transactiekosten/verzendkosten, tijdstip van plaatsing, ip nummer van de klant. En dit alles van ALLE klanten die je hebt, dus ook van die klanten die via andere kanalen komen.

Daarnaast moest je altijd de CPS vergoeding betalen van alle producten die je verkocht aan een klant als deze in de laatste 24 uur via beslist.nl op je site was gekomen. Kocht de klant een product wat niet op beslist.nl staat of komt de klant later terug via een ander kanaal: toch betalen. Annuleert de klant de bestelling na 1 minuut of stuurt de bestelling retour: toch betalen. Plaatst een grappenmaker een order van 1000 grasmaaiers onder vooruitbetaling: toch betalen. Dit in combinatie met ontbreken van een mogelijkheid om een limiet te kunnen zetten op het bedrag wat je wil uitgeven per dag maakte het een zeer riskante aangelegenheid.

“We waren er misschien te vroeg mee”. Ik hoop echt niet dat dit is hoe het internet er uit komt te zien. Een internet waarbij 1 partij haast ongelimiteerd (naar eigen zeggen meer dan 10.000 webshops) inzicht heeft in wat consumenten kopen en deze informatie kunnen koppelen aan oa ip nummer.

Roel

“Ik hoop echt niet dat dit is hoe het internet er uit komt te zien. Een internet waarbij 1 partij haast ongelimiteerd (naar eigen zeggen meer dan 10.000 webshops) inzicht heeft in wat consumenten kopen en deze informatie kunnen koppelen aan oa ip nummer.”

uh… Google… En Facebook komt heel dicht in de buurt. Niet dat je daar blij mee moet zijn, al geven mensen/bedrijven wel graag alles aan Google.

jan

Toch veel liever gebruik maken van Google,
Volgens mij het beste verdien model voor de meeste bedrijven.
Dus baas blijven in je eigen toko.

Henk

Bij google ben je als webshop echter vrij om de conversie tracking niet te gebruiken, of alleen in bepaalde gevallen te gebruiken. Bijvoorbeeld als je ziet dat de desbetreffende klant via google binnen is gekomen. Je bent dus niet verplicht om inzicht in je omzet te geven wanneer je adwords gebruikt. Facebook doet bij mijn weten niet aan conversie tracking.

Ik heb het hier dus over het inzicht krijgen in wie wat gekocht heeft. Dit gaat imo nog verder dan weten wie op welke pagina heeft gekeken.

Walter

Bijzonder! Vandaag konden wij opnieuw de CPC instellen bij Beslist.nl. Wat per 1 juni inwerking treedt. Maar daar zien wij een prijsstijging van 400%. Ik overdrijf niet. Wij daarom gestopt met CPC bij beslist.nl dit omdat wij een conversie hebben van 1,2% en hierdoor is het voor ons niet meer rendabel om met Beslist.nl als platform door te gaan.

Henk

Beslist heeft over 2014 10 miljoen winst gemaakt, dat moet natuurlijk wel meer worden dit jaar

http://www.quotenet.nl/Nieuws/Quote-500-Junior-2015-heeft-nieuwe-top-3-153485

Rene

De nieuwe minimum CPC van Beslist.nl is, in de rubrieken die voor ons gelden, zo’n 5 keer zo hoog als eerder het minimum CPC was. Beslist kan nu wel zeggen dat alleen de outclick berekend wordt en niet meer de “tussenclicks”, maar verkapt is dat nog steeds zo met deze verhoging!

We hebben het aantal bezoekers via Beslist van 2014 genomen en vermenigvuldigd met de nieuwe minimale CPC van juni 2015 (voor ons tussen de 50 en 60 cent). De kosten van alle clicks bij elkaar bedragen dan ongeveer hetzelfde als de gehele omzet via Beslist! Met de nieuwe CPC zullen we dus zelfs verlies gaan draaien.

Wij hebben een lage gemiddelde orderwaarde, zoals hierboven al genoemd zal het pas aantrekkelijk worden als je gemiddelde orderwaarde boven de €100,- ligt of een conversie hebt van 20% (niemand dus). Alleen de producten die meer kosten dan de €100,- zullen dus over blijven bij Beslist, terwijl ze juist groot zijn geworden doordat er alles te vinden is voor de online shopper (Dit, Dat, Alles!). Nu zijn de eerste 1250 clicks voor je account wel gratis, maar dit is per account, niet per week/maand of jaar. Een beetje serieuze webwinkel is daar vrij snel doorheen, zelfs met een paar clicks per dag.

We voorspellen dan ook dat Beslist.nl fors kleiner zal worden en er een andere speler zal opstaan die terecht in het grote gat van alle producten onder de €100,- zal springen.

Wie durft te springen? Het liefst vandaag nog…….

Kees Jansma

Beste Rene, dank voor je reactie. Ik kom graag in contact om beter te begrijpen waar jullie als webwinkel naar op zoek zijn. Kun je mij een bericht sturen?

Mark

Ook wij zijn gestopt met adverteren op Beslist.
Voor iedereen die een webwinkel wil starten, aan wil sluiten bij Beslist, hier een kleine rekensom:

De gemiddelde conversie van webwinkels ligt rond de 2%.

Een lijstje van duurste minimale CPC op Beslist.nl.
(Nee dit zijn geen verzonnen bedragen, deze haal ik rechtstreeks op 31-05-2015 uit mijn Feedbestand op Beslist.nl)

Minimale CPC:
Condooms: € 1,50
Pennen: € 0,95
Bloempotten: €1,20
Binnenverlichting: € 1,15
Bad en keukentextiel: € 1,10

Laten we zeggen dat ik een pakje condooms verkoop voor €2,50
Waarvan € 1,50 inkoopprijs en € 1,00 winst

Conversie x minimale CPC =
2% x €1,50 = € 75,00

Dus wanneer ik een pakje condooms verkoop maak ik er dus €74,00 verlies op!

Ik heb al een flinke voorraad condooms ingekocht voor alle webwinkel eigenaren die zich veilig vern##kt willen laten worden door Beslist. (sorry jongens de pakjes kosten nu wel €76,00 euro per stuk, want ach ik wil nogsteeds mijn eurootje winst maken, dat begrijpen jullie toch ook wel)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond