Deel dit artikel
-

Beslist.nl: Persconferenties overheid beïnvloeden koopgedrag

Beslist.nl ziet een duidelijke relatie tussen de aankondigingen van de overheid van coronamaatregelen en de voorkeur voor bepaalde productcategorieën.

De lockdown (als je zo al wilt noemen) had al een duidelijke invloed op de verkoop van bijvoorbeeld kleding, pc’s en tuinspullen, maar de voorkeuren verschuiven telkens als er weer nieuwe maatregelen worden genomen.

Na 27 februari, toen een eerste coronageval in Nederland werd geconstateerd, groeit de belangstelling voor thermometers en handzeep. Het hamstergedrag nam ook online een aanvang.

De persconferentie van 15 maart (horeca, sportclubs, kinderopvang en scholen moeten dicht, zoveel mogelijk thuiswerken) leidt tot aankopen als fitnessartikelen, gewichten, gamestoelen, trampolines en webcams.

De persconferentie van 23 maart (bijeenkomsten en vergunningplichtige evenementen tot 1 juni verboden, contactberoepen zoals kappers en schoonheidssalons moeten dicht) resulteert in zoekgedrag naar handcrèmes. Daarnaast stijgt de interesse voor buitenspeelgoed zoals speelballen (+173%) en skeelers (+180%).

Na de perspresentatie van 5 april ontstaat de behoefte om het huis op orde maken, vooral tuinafscheiding (+73%), loungesets (+92%), tuinplanten (+108%) en tuinhuisjes (+77%) worden veel gezocht.

De interesse om bezig te blijven vermindert niet, artikelen zoals puzzels, skeelers en trampolines blijven veel gezocht.

Als op 22 april duidelijk wordt dat kappers nog langer gesloten zouden blijven, raakt het geduld van consumenten op. Er wordt meer gezocht naar tondeuses (+59 procent) en kapper scharen (+114%).

In maart stopt Nederland met het zoeken naar vakantiebenodigdheden zoals koffers en badkleding. Voor het eerst zeit Beslist.nl weer een groei in de belangstelling voor bikini’s, maar dan voor de vakantie in de achtertuin.

Meest populaire categorieën op basis van aantal bezoekers april 2020 (cijfers t/m 22 april 2020)

  1. Tuinafscheiding (+272%)
  2. Skeelers (+3043%)
  3. Opzetzwembaden (+4666%)
  4. Klusaccessoires (+248%)
  5. Binnenverlichting (+95%)
  6. Bankstellen, o.a. tuinbanken (+112%)
  7. Tuinplanten (+1518%)
  8. Sneakers (-45%)
  9. Plantenbakken (+214%)
  10. Loungesets (+137%)
  11. Puzzels (+1240%)
  12. Trampolines (+587%)
  13. Speeltoestellen (+241)
  14. Schoonmaak (+1335%)
  15. Gewichten (+1673%)

% gebaseerd t.o.v. dezelfde periode in 2019

De meest populaire categorieën april 2019 (cijfers t/m 23 april 2019)

  1. Sneakers
  2. Jassen
  3. Tassen
  4. Broeken
  5. Jurken
  6. Mobiele telefoons
  7. Sandalen
  8. Binnenverlichting
  9. Bankstellen
  10. Slippers
  11. Loungesets
  12. Laarzen
  13. Shirts
  14. Tuinafscheiding
  15. Truien

Deel dit bericht

1 Reactie

Maarten

Opvallend en ook weer herkenbaar. Echter wat zegt het mij dat een categorie 4000% stijgt? Kreeg ie voorheen maar een paar clicks en nu een enkele tientallen? En is het cijfer nou te vergelijken met 2019? Want de omschrijving is anders. Ik zou een like for like vergelijking interessant vinden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond