Deel dit artikel
-

Beslist.nl over op smart bidding

Beslist.nl is smart bidding aan het invoeren voor aangesloten webwinkels. In de nieuwe opzet kunnen zij gaan vertellen hoeveel rendement het winkelcentrum hen moet gaan opleveren.

“Smart bidding gaat uit van de vraag welk rendement een winkel wil realiseren op zijn investering op Beslist.nl. We gaan ROAS, het rendement op geïnvesteerd reclamebudget, toepassen op CPC en CPS”, legt Leon Kramer uit. “We kijken naar de gemiddelde conversiewaarde die de shop ontvangt.”

Dat model kent een as met twee uitersten. Dat zijn: meer marge, maar minder verkeer en lagere kosten aan de ene kant. Aan de andere kant is dat: veel omzet met een lagere marge met veel verkeer. Het IT-team van Beslist.nl legt momenteel de laatste hand aan een machine learning-systeem. Dat gaat de winkelier advies geven over de inzet van zijn budget bij een gegeven rendementseis. Dat gaat midden november live.

De oorzaak van de kentering in het verdienmodel ligt in de aanstelling met nieuwe, meer gespecialiseerde mensen. “Daardoor zijn we beter uitgerust om de klantvraag te snappen, ons erop aan te passen en hen te bedienen. We zijn intern beter georganiseerd. Shops delen nu rendementseisen met ons en wij kunnen aan hun wensen voldoen met het nieuwe systeem.”

In de aard verandert er in de werkwijze van Beslist.nl verder weinig. Het bedrijf adverteert op Google en Bing voor verkeer naar zijn site, legt de rekening daarvoor bij de aangesloten winkeliers en telt daar zijn eigen kosten en marge bovenop.

Met de uitbraak van het coronavirus zag de productvergelijken van Kees Verpalen het verkeer bijna verdubbelen. Consumenten gingen op zoek naar verlichting, kleding, klasaccessoires en sport- en gezondheidsartikelen. In de zomer daalde het verkeer tot een normaal, voorspeld niveau maar nu gaat de trend weer om omhoog.

Er zijn veertienhonderd voornamelijk grotere winkels aangesloten op Beslist.nl.

Foto: Firelknot (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond