‘We besparen modemerken tonnen per jaar op fotografie’

AI-assistent Brainvine, voor marketeers in e-commerce, krijgt een nieuwe component waarmee fotoshoots voor merken en webwinkels praktisch overbodig worden.
Het product Fashion Studio democratiseert in zekere zin het werken met fotomodellen voor modeverkopers. Tot op heden was het produceren van shoots met modellen en kleding een geldverslindende activiteit die maanden aan planning kost. Maar ook prachtig beeld in sfeervolle settings oplevert.
Dat is nu tegen een fractie van de kosten beschikbaar voor iedereen. Brainvine ontwikkelde een interface op zijn AI-assistent die de taal van de fashionindustrie spreekt. Van achter zijn computer kan de marketeer echt lijkende personages tot leven wekken en hen de kleding van het merk aantrekken. Vervolgens kan tot in detail een fotografie-instructie worden gegeven.
“Dit werkt in bulk. Het hele jaar door. Je krijgt producties in handen die normaalgesproken tonnen kosten”, aldus Danny de Kruijk tegen Emerce. “Kleine spelers kunnen in hun winkels nu de uitstraling aannemen waar ze eerder het geld niet voor hadden. Ze kunnen hun merken eruit laten zien als het high-end brands zijn.”
Johan Smits, managing partner van Brainvine-moeder Yellowgrape, vult aan: “We maken AI praktisch toepasbaar zodat winkels minder kosten maken en meer omzet kunnen realiseren. De Fashion Studio ontstond uit vraag van klanten naar productfotografie in specifieke settings. De technologie was hiervoor al voorhanden, maar de interface niet. Die hebben wij gebouwd.”
Een van de eerste merken die de nieuwe technologie test is Cavallaro Napoli. Smits is nog op zoek naar twee of drie andere merken die hoogwaardige fotografie durven laten maken door AI’s. “Je hoeft geen fotograaf mee in te huren of je kunt op zijn minst het aantal shoots verlagen.”
De Kruijk: “De meerwaarde voor merken zit ‘m erin, dat ze flexbil kunnen reageren op wat er gebeurt in gemarkt. Ze zijn niet meer afhankelijk van planning, landschappen en decors. Als het weerspatroon anders verloopt dan je verwacht, kun je de herfstshoot moeiteloos aanpassen aan de winter.”
Rik van den Wijngaard, mede-oprichter van Yellowgrape: “Je hoort vaak dat door dit soort ontwikkelingen de creativiteit op de tocht komt te staan. Daar ben ik het mee oneens. Je moet en kunt creativiteit juist de volle ruimte geven. De rol van fotograaf verandert wel, van maker naar creatief assetmanger.”
Foto: behrouz sasani / Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond