Deel dit artikel
-

Bestedingen tv-reclame door e-commercebedrijven met 50 procent gestegen

In vijf jaar tijd zijn de bestedingen aan tv-reclame door Nederlandse en Belgische e-commercebedrijven met 50 procent gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van Screenforce samen met haar Belgische collega VIA, Nielsen en onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel.

Uit de Nielsen-analyse blijkt dat e-commercebedrijven in de eerste drie kwartalen van 2020 bruto 254 euro miljoen hebben uitgegeven aan tv-reclame. Het merendeel (229 miljoen) betreft tv-commercials en de rest (25 miljoen) billboards.

Uiteraard moet wel onderscheid worden gemaakt tussen het soort bedrijven. Touroperators gaven afgelopen jaar minder uit, maar voor de zogenoemde flex e-commercebedrijven, die zich makkelijk konden aanpassen aan de coronacrisis, bedroeg de stijging maar liefst 125 procent in de afgelopen vijf jaar, van 81 miljoen in 2015 naar 183 miljoen euro in 2020.

De zogeheten freeze e-commercebedrijven laten daarentegen, zoals te verwachten, juist een daling zien met 18 procent in vijf jaar tijd, die grotendeels wordt veroorzaakt door COVID-19 in 2020.

Andere conclusies uit deze analyse zijn dat tv, internet en dagbladen de belangrijkste mediumtypen zijn voor e-commercebedrijven, dat de branche mode de grootste tv-adverteerder is in 2020 met een bruto besteding van 52,8 miljoen euro in de eerste drie kwartalen en dat tweedehandskleding verkoop-app Vinted de grootste tv-adverteerder was met een bruto besteding van 31,3 miljoen in de eerste drie kwartalen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond