Deel dit artikel
-

Bestedingen digitaal adverteren in 2023 naar 3,7 miljard, groei van 5 procent

Met een stijging van 5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar zijn de bestedingen aan digitale advertenties in Nederland in 2023 blijven groeien. Toch werden de advertentie-uitgaven wel door macro-economische onzekerheden beïnvloed, vooral in de eerste helft van 2023. Dat blijkt uit de Ad Spend Study 2023 die Deloitte in opdracht van branchevereniging VIA uitvoerde. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties.

In 2022 was er al een zichtbare stabilisatie in het marktaandeel van de globale spelers als Google en Meta zichtbaar. 2023 markeerde een keerpunt in de voortdurende dominantie van deze wereldwijde bedrijven: lokale uitgevers vertonen een groeipatroon dat de prestaties van wereldwijde spelers zelfs overtreft. Deze verschuiving is toe te schrijven aan verschillende factoren, waaronder investeringen door lokale uitgevers.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!