Deel dit artikel
-

Bestedingen digitale advertenties naar 2,2 miljard euro, maar tijdperk van groei is ten einde

Vorig jaar werd door Nederlandse adverteerders bijna 2,2 miljard euro van het marketingbudget aan digitale advertenties besteed. Maar voor 2020 zijn de verwachtingen een stuk minder positief. Met de nieuwe realiteit van COVID-19 zal het tijdperk van tien jaar digitale groei ten einde komen. Dat stelt de Online Ad Spend Study, die Deloitte in opdracht van IAB Nederland heeft uitgevoerd.

Alle respondenten van de Online Ad Spend Study zien dat COVID-19 een negatieve impact heeft op het digitale marketingbudget. Voor dit jaar wordt een daling van wel twintig procent verwacht.

De daling is met name aan het einde van het eerste kwartaal en het begin van het tweede kwartaal van dit jaar ingezet. Allerlei campagnes, met name in de travel-, entertainment-/events- en automotive industrie, zijn gepauzeerd of ingetrokken.

De cijfers over 2019 waren wederom veelbelovend. Net als in voorgaande jaren heeft digitaal adverteren ook in 2019 traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich gelaten. In de periode 2012-2019 groeide de markt gemiddeld met 9,7 procent.

Net als in voorgaande jaren zorgt vooral search advertising voor de groei. Die bedroeg zelfs 15 procent.

Mede dankzij de toename van het aantal schermen en campagnes groeide DOOH-advertising (Digital Out of Home) in 2019 verder door met 35 procent. Ook binnen de nog traditionele audiomarkt worden stappen gezet richting digitaal en groeide digitale audio in 2019 met 44 procent.

Het rapport is vanaf 7.00 uur te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond