Deel dit artikel
-

Bestedingen (digitale) buitenreclame in 2021 met 32 procent gegroeid

De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame zijn in 2021 met 32 procent gegroeid tot een bedrag van 187 miljoen. De grootste groei kwam in 2021 voor rekening van digitale out of home (DOOH), waar 84 miljoen aan werd besteed tegen 52 miljoen in 2020. Het aandeel van digitaal staat daarmee inmiddels op 45 procent.

De OOH markt werd ook in 2021 geconfronteerd met lockdowns, waardoor de vraag naar buitenreclame afnam. Het tweede en vierde kwartaal lieten in termen van groei de beste cijfers zien. Het tweede kwartaal was goed voor 105 procent groei ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2020, in het vierde kwartaal werd een plus van 69 procent genoteerd.

De verhouding tussen traditionele OOH en digitaal heeft zich in 2021 ten gunste van digitaal ontwikkeld. In 2019 en 2020 lag het aandeel van digitaal nog op 36 procent, in 2021 is dat opgelopen naar 45 procent met een piek in het vierde kwartaal van 49 procent.

Nieuw in de cijfers van branchevereniging Outreach zijn de omzetten van programmatic (geautomatiseerde inkoop van advertenties). Over heel 2021 was een kwart van de digitale omzet afkomstig uit programmatic. Naarmate het jaar vorderde groeide het aandeel van programmatic binnen DOOH van 13 procent in Q1 naar 28 procent in Q4.

Nu de coronamaatregelen voorlopig grotendeels zijn opgeheven verwacht Outreach een verder herstel van de markt in 2022.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond