Deel dit artikel
-

Betaalde content op NRC.nl

Het NRC Handelsblad gaat dit voorjaar een deel van de artikelen op zijn website onderbrengen in een betaald model. Volgens chef internet Gijsbert van Es is het wel de ambitie van de krant om het aantal pageviews gelijk te houden.

Volgens Van Es gaat meer dan driekwart van al het sitebezoek naar een beperkt aantal onderdelen. "Dat zijn ondermeer de columns, het dagelijkse nieuws en de dossiers", aldus Van Es. "Het is de bedoeling om in een betaalde model deze stroom overeind te houden." Het NRC plaatst nu ongeveer de helft van de gedrukte krant online. Van Es zegt dat dit niet minder zal worden, alleen zal er minder onbetaald opgevraagd kunnen worden.

Een andere inkomstenbron die binnenkort zal worden aangeboord, is het betaalde archief. Artikelen tot drie maanden terug zijn nu alleen door abonnees in te zien. Van Es zegt het bereik van het archief te willen uitbreiden tot 1990. Hier zal dan ook geld voor gevraagd worden. Of de abonnees van de gedrukte krant hun voorrechten behouden, kon hij niet zeggen.

Het NRC is al geruime tijd op zoek naar betaalde modellen voor zijn website. Op 1 januari werden de gratis webdiensten, zoals een mailbox en internettoegang, stopgezet. De krant verklaarde toen dat de webdiensten geen succes waren gebleken. Kort daarna werd besloten de beurskoeren uit de krant online te zetten. De benodigde koersinformatie wordt geleverd door FIA Today , de website van Het FIA Beleggersblad. Deze dienst is nu gratis, maar ook hier zal straks een betaaldienst worden geïntroduceerd.

PCM, de uitgever van NRC, besloot vorig jaar om minder financiële middelen te reserveren voor de internetsites van zijn dagbladen. PCM geeft het NRC nu geld voor drie full-time internetredacteuren. In realiteit zijn er volgens Van Es acht mensen bij de site betrokken, maar deze worden uit eigen middelen betaald.

Bij De Volkskrant is sprake van een vergelijkbare situatie. Daar betaalt de krant uit eigen zak vijf van de acht redacteuren. Van betaalde diensten is op de site nog geen spoor te vinden. Adjunct-hoofdredacteur Yvonne Zonderop geeft desgevraagd toe dat de plannen van het NRC op dit gebied iets verder zijn gevorderd. "Bij ons heeft het door omstandigheden een tijdje stil gestaan. Er is wel een businessplan in de maak met een aantal voorstellen."

Het voorstel van Cees Smaling, bestuursvoorzitter van PCM, om de dagbladsites terug te brengen tot "teletekst-achtige" nieuwsdiensten, is volgens Zonderop van de baan. "Ondenkbaar", stelt ze. "Zolang de bezoekersaantallen nog groeien, en dat doen ze bij Volkskrant.nl, gaan we gewoon door." Wel is de afgelopen maanden de site "versoberd". Enkele subonderdelen, zoals Werken & Geld en het eZine zijn verwijderd. Volgens Zonderop heeft dit de redactie ontlast en tegelijkertijd de navigatie wat overzichtelijker gemaakt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond