Deel dit artikel
-

Beterboeken verandert naam in Moonback

De Nederlandse hotelboekingssite Beterboeken verandert zijn naam in Moonback en hoopt hotels tot aanmelden te verleiden met schappelijke commissiepercentages. De dienst gaat binnenkort live.

Nog voor de publieke lancering van de boekingssite heeft het initiatief van Niels Meijssen al een rebranding achter de rug. Of, wellicht beter, is het opgeschoven van werktitel naar bedrijfsnaam. Moonback lanceert ergens in de komende maanden en biedt hoteleigenaren gunstiger voorwaarden dan sites als Booking.com.

De keuze valt voor deze naam omdat dat beter werkt buiten de landsgrenzen dan de werktitel. “Het was ook de meest gestelde vraag tijdens en na onze crowdfunding.”

Meijsen legt verder uit: “Hotels betalen tien procent commissie over de kamerprijs wanneer een hotelgast voor de eerste keer bij het hotel boekt. Gaat het om een terugkerende gast, dan betaalt het hotel drie procent commissie. Dat is het. Niets meer, niets minder. Over geboekte extra’s als een ontbijt of een fles champagne wordt dus geen extra commissie gerekend.”

Een jaar geleden spuide de ondernemer zijn ongenoegen over het feit dat een winstmachine als Booking.com in aanmerking kon komen voor overheidssteun. In plaats van verder te klagen begon hun een crowdfundingsactie om zijn alternatief te financieren. Met succes: 1.524 enthousiastelingen zegden twee miljoen euro toe.

Moonback werkt volgens het steward-ownership principe. Missie en winst houden ze strikt gescheiden. Investeerders kunnen meeverdienen, maar niet meebeslissen. Dit beschermt tegen aandeelhoudersbemoeienissen en vijandige overnames. De winst gebruiken ze om straks aandelen van investeerders terug te kopen om daarna vrij van externe aandeelhouders te zijn.

Inmiddels zit er een team van ongeveer twintig man in een Rotterdams kantoor pal bij de vernieuwde Coolsingel.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond