Deel dit artikel
-

Beurskoers e-tailers stijgt na goede start feestdagenverkopen

De aandelen van verschillende e-tailers stegen gisteren in waarde nadat Amazon.com goede resultaten bekend had gemaakt over de verkopen eind vorige week. Amazon zelf steeg eenderde in beurswaarde. Ook de verkoop bij andere sites verloopt boven verwachting, aldus BizRate.com.

De goede verkopen kwamen als een verrassing, omdat van verschillende kanten was voorspeld dat de online omzet tegen zou vallen. De Financial Times berichtte begin november over onderzoek van Goldman Sachs, Harris Interactive en Nielsen//NetRatings waarin werd gesteld dat er weinig groei zou zijn in consumentenbestedingen online. Er zou sprake zijn van een groei van 12,1 naar 13,2 van het totale budget. De International Mass Retail Association sprak volgens de krant over geen groei voor e-tailers, maar juist wel voor offline winkels.

Vooralsnog krijgen de onderzoekers ongelijk. Amazon.com meldde dat het afgelopen vrijdag, de dag na Thanksgiving en de 'officiële' start van het de verkopen voor de feestdagen, twaalfduizend meer items per uur heeft verkocht dan op dezelfde dag vorig jaar. BizRate.com, dat e-commercebestedingen bijhoudt, zegt tegenover DowJones dat e-tailers gemiddeld 19 procent meer omzet hebben geboekt afgelopen vrijdag. En investeringsbank Merrill Lynch constateerde bij monde van analist Henry Blodget – die binnenkort bij de bank vertrekt – dat de start "beter is dan verwacht".

Gevolg was een koersstijging met rond de dertig procent voor Amazon.com, Yahoo nam 15 procent in waarde toe. De Nasdaq index steeg met 2 procent en kwam daarmee uit op 1941 punten, de hoogste stand sinds 14 augustus, aldus de BBC . De BBC zegt dat er gemiddeld 4 procent meer omzet is geboekt in vergelijking met vorig jaar. De Treasury Department (Ministerie van Financiën) zegt in een reactie dat de groei in consumentenbestedingen, de moter voor de Amerikaanse economie, laat zien dat de Amerikaanse economie zich aan het herstellen is, aldus de BBC.

Ondanks de goede start plaatsen analisten ook kanttekeningen, in het verleden bleek een goede start van de verkopen voor de feestdagen uiteindelijk aan het eind van de rit (januari) niet altijd te leiden tot een groei in omzet bij de webwinkels. Blodget (Merrill Lynch) wijst erop dat Amazon ook veel gebruikte goederen (ondermeer cd's) verkoopt. De commissie die het daarop krijgt is geringer dan de omzet die het boekt op nieuwe producten. Amazon gaf eerder zelf aan dat het voor het vierde kwartaal tien procent meer omzet verwacht dan vorig jaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond