Deel dit artikel
-

Bezoekers Walibi Facebooken ter plekke via polsbandje

Pretpark Walibi is in België een project gestart waarbij bezoekers met de beweging van een polsbandje hun ervaringen delen op Facebook.

Daartoe heeft het park een polsbandje en mobiele app uitgebracht. Wie naar Walibi in Wavre gaat, kan aan Walibi Connect deelnemen.

Volgens de technische partners Getyoo en Opengraphy gaat het hier om een wereldprimeur. Ze kondigden die eind juni al aan. Emerce meldde toen dat het project ongeveer anderhalve ton kost. Walibi is de promotie nu begonnen en maakt met een nieuwe video duidelijk hoe het systeem werkt.

Bezoekers koppelen eerst hun account via computer of smartphone aan het Walibiaccount op Facebook. Daarna printen ze een barcode uit die ze bij binnenkomst in het pretpark inruilen voor een polsbandje. Dat bevat een radiochip die met acht attracties kan communiceren. Wanneer de bezoeker een van die attracties verlaat, kan hij daarover zijn ervaringen delen via de profielensite. Hoe meer attracties hij bezoekt, hoe meer punten hij ook verzamelt.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Walibi Wavre is het eerste park dat de nieuwe technologie krijgt. De exploitant zegt het systeem in de komende jaren verder door te ontwikkelen. Dat duidt op technologisch vooruitgang en, waarschijnlijk, ook op uitrol naar de andere Belgische pretpark en die in Nederland in de Flevopolder.

Deel dit bericht

8 Reacties

Henk W

De term wereldprimeur gaat wel ver, het Amsterdamse Mediamatic heeft al geruime tijd toepassingen voor events waarbij men via polsbandjes (na koppeling met Facebook account) dingen kan liken en ervaringen kunnen delen. Mooie technologie, jammer dat het een tikkeltje wereldvreemd bedrijf is dat te veel blijft hangen in culturele Oerol-achtige contreien.

Martijn Meyer

Het Amsterdamse bedrijf Dorst & Lesser lanceerde deze zogenaamde wereldprimeur al in de zomer van 2011 op Ibiza voor hun klant Hotel Resort & Club Ushuaia. Zie hier hun promo; http://vimeo.com/27046532. En het jaar daarvoor kon je op de Toyota-stand op de AutoRAI je ervaringen via eenzelfde systeem met je Facebookvrienden delen…

Erwin Boogert

Goede aanvulling, Martijn. Dank.

Kevin

En in 2010 deed Coca-Cola al een soortgelijke actie in Israel met hun ‘Coca Cola Village’: http://www.digitalbuzzblog.com/facebook-integration-at-the-coca-cola-village/

Sander Vessies

Eindelijk een pretpark dat de kans van social media begrijpt. Een achtbaan-foto kopen voor 15 euro doet een marginaal deel van de bezoekers. Terwijl als je diezelfde foto voor nop op je facebook mag zetten zal de marketingwaarde en impact daarvan vele malen hoger zijn.

Bastiaan van Oossanen

Als ze maar geen informatie uploaden als je nog in het park bent.
Dan weten dieven dat je niet thuis bent.
Dus idee is goed maar moet aangepast worden zodat het minimaal 1 dag later op internet staat.

Nico

@Bastiaan: Of je Facebook account zo instellen dat enkel echte vrienden jouw activiteiten kunnen volgen, of zitten er daar toevallig dieven tussen? 😉

Nienke

De techniek die Dorst & Lesser gebruikte bij Ushuaia werd overigens ook geleverd door Mediamatic: http://www.mediamatic.nl/49525/nl/facebook-hotel-op-ibiza-vergeet-niet-je-vrienden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond